Shadow

Centrum przesiadkowe przy dworcu PKP coraz bliżej ukończenia. Będzie też więcej miejskich rowerów

Dziś są już widoczne elementy przyszłego zadaszenia peronów autobusowych oraz szkielet budynku administracyjnego przyszłego Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Do ukończenia współfinansowanego ze środków europejskich zadania integrującego kilka form transportu, pozostały już tylko tygodnie. Natomiast prawdopodobnie już 1 lipca gnieźnianie skorzystają z systemu roweru miejskiego.
Zintegrowane Centrum Przesiadkowe (ZCP) przy gnieźnieńskim dworcu PKP ma spełniać ważne zadanie – w jednym miejscu mają łączyć się różne formy transportu, by gnieźnianie i mieszkańcy powiatu mogli wygodnie i sprawnie przesiąść się do innej formy komunikacji i kontynuować podróż. Główną osią integracji ma być dworzec PKP. Rozwój kolei w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej będzie jednym z priorytetów. Rozwija się także siatka połączeń w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, która swoje usługi oferuje też w Gnieźnie. Dzięki niej pociągi w relacji Gniezno – Poznań w godzinach szczytu odjeżdżają nawet co pół godziny. Przed samym dworcem PKP widać już powstające zadaszenie peronów autobusowych. Tu będą docierać (lub stąd odjeżdżać) pasażerowie miejskiego przewoźnika w Gnieźnie (MPK), ale też autobusowych przewoźników międzymiastowych. Do kolei i autobusów dołącza transport indywidualny – samochodowy. Na parkingu typu Park&Ride (parkuj i jedź) znajdzie miejsce 87 samochodów. Ich kierowcy będą mogli przesiąść się do pociągu czy autobusu, albo na… rower. W lipcu ma zostać zainaugurowany system miejskiego roweru. Jedna ze stacji, z której będzie można go podjąć będzie ulokowana w ZCP. Właśnie rower miejski i działający już parking buforowy przy ulicy Wrzesińskiej są częściami całego współfinansowanego przez UE projektu. Wspólnota dokłada do wartej ponad 5 300 000 złotych inwestycji aż 4 500 000 złotych.
Obecnie na placu budowy robota wre. Najtrudniejsze prace ziemne już zostały ukończone i pozostaje tylko zbudowanie tego, co na i nad powierzchnią gruntu – peronów, dróg manewrowych, budynku obsługi ZCP, małej architektury, elektronicznego systemu obsługi pasażera, biletomatu, systemu darmowego internetu i wspomnianej stacji roweru miejskiego. Inwestycja ma być ukończona do końca czerwca, ale ZCP ruszyć ma w III kwartale. – Ta inwestycja jest bardzo potrzebna, nie tylko będzie funkcjonalna, ale zmieni też niezbyt zachęcający obraz miasta przybywających do Gniezna koleją – mówi Jarosław Grobelny, wiceprezydent miasta.
*Dodatkowe rowery miejskie *
W założeniu całego projektu istotną nowością będzie system miejskiego roweru. Udało się już wyłonić w postępowaniach przetargowych wszystkich jego twórców, czyli firmy, które dostarczą rowery, przygotują aplikację i system zarządzania systemem, a także zarządcę systemu i podmiot, które przygotuje na terenie miasta strefy, w których będzie można rower zostawić lub z nich go zabrać. Jak się jednak okazuje, pierwotny projekt zakładający 100 rowerów, już na tym etapie przygotowań znacznie się rozrósł. Firma Roovee, która zbuduje wraz z Orange Polska cały system, dostarczy dodatkowych 10 rowerów, a jeszcze 5 sfinansuje firma Panasonic, mająca w Gnieźnie swój zakład. Zatem łącznie do dyspozycji gnieźnian już na samym starcie systemu będzie 115 rowerów. Władze miasta chcą, by rower miejski stanął na gnieźnieńskich ulicach już 1 lipca. ALEKSANDER KARWOWSKI