Ostatnie szlify wykonywane są na największej inwestycji Wrześni w minionych latach. Za ponad 21 milionów złotych przez rok od podpisania umowy na dofinansowanie zadania ze środków europejskich powstały parkingi, ścieżki rowerowe, nowe drogi, nad Wrześnicą przerzucono nowe kładki, a po ulicach miasta jeździ darmowy elektryczny autobus miejski.
Dobiega końca wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja współfinansowana ze środków pochodzących z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (WRPO), które przydzielił miastu Urząd Marszałkowski w Poznaniu. Cel dotacji to zapewnienie zintegrowanego transportu dla mieszkańców Wrześni i powiatu oraz skomunikowanie starego miasta z dworcem i nowymi osiedlami przez dotychczas zaniedbane otoczenie rzeki Wrześnicy. Wszystkie elementy dużego przedsięwzięcia są właściwie ukończone, zostały tylko drobne elementy do wykończenia, a mieszkańcy już od kilkunastu dni korzystają z nowych atrakcji. – Zostały już tylko drobne prace związane np. z malowaniem oznakowania poziomego, którego przez pogodę wykonawca nie mógł wykonać w ostatnim czasie – mówi Karol Nowak, zastępca burmistrza Wrześni. – Inwestycja objęła m.in. budowę nowego mostu drogowego przez rzekę Wrześnicę oraz dwóch nowych kładek pieszych przez tę rzekę, budowę 750 metrów nowych dróg gminnych, 530 metrów ścieżek rowerowych, a także budowę 370 miejsc parkingowych. Ważnym elementem był zakup autobusu elektrycznego, który stał się zalążkiem naszej komunikacji miejskiej, której dotychczas nie mieliśmy – przypomina burmistrz. Jak się szybko okazało, debiutujący z początkiem roku darmowy autobus cieszy się ogromnym zainteresowaniem, co daje nadzieję, że komunikacja miejska we Wrześni może szybko być rozbudowywana. – To zainteresowanie komunikacją bardzo nas cieszy i niebawem staniemy przed decyzjami o rozwoju sieci tego środka transportu – nie kryje K. Nowak. – Nasz obecny system składa się z dwóch pętli, które nazywamy potocznie „małą” i „dużą”. „Mała pętla” jest ściśle związana z rozkładem jazdy PKP i PKS. Chodzi o to, by rzeczywiście w ramach centrum przesiadkowego ta komunikacja zapewniała płynne przemieszczanie się ludzi między naszym autobusem i pociągami. W związku z tym, kiedy zmienia się rozkład jazdy PKP dokonywane są korekty w rozkładzie jazdy autobusu na „małej pętli”. To działa, bo jak widać, ludzie korzystają z tej formy dojazdu do dworca, czy przyjezdni uczniowie, którzy z dworca udają się do szkół w mieście. „Duża pętla” funkcjonuje w międzyczasie, między dwiema seriami „małej pętli”. Ona ma inną funkcję, bo obejmuje miejsca jak szpital, przychodnie lekarskie, czy cmentarz komunalny. Ludzie starsi za darmo mają szansę dzięki tej linii z różnych miejsc miasta dostać się w uczęszczane przez nich miejsca – objaśnia system komunikacyjny burmistrz.
Zmieniło się także otoczenie starówki, którą od dworca PKP oddziela nie tylko rzeka Wrześnica, ale także tereny po zakładach Tonsil. Dzięki inwestycji można teraz wygodnie przemieszczać się między dworcem, galerią handlową „Karuzela” i starym miastem – pieszo, rowerem, samochodem lub darmowym autobusem. Niebawem przed dworcem uruchomiony zostanie Infokiosk z funkcją dotykową, gdzie będzie można w łatwy sposób poznać ofertę komunikacyjną miasta w ciągu kilkunastu najbliższych minut. Oddane do użytku parkingi już dziś cieszą się zainteresowaniem i są wypełnione niemal zawsze w całości. To efekt systemu „Parkuj i Jedź”. Dzięki parkingowi naprzeciw dworca PKP można szybko przesiąść się do pociągu i udać nim np. do Poznania. Rowerzyści mogą zostawić swoje jednoślady na zadaszonym parkingu rowerowym, a piesi skorzystać z kładek lub zatrzymującego się w przydworcowym centrum przesiadkowym autobusu. – Oczekiwania mieszkańców są duże i wiemy, że tych autobusów będziemy musieli mieć kilka lub nawet kilkanaście, ale na razie zdobywamy doświadczenie – podkreśla K. Nowak.
ALEKSANDER KARWOWSKI