Shadow

Cicha rewolucja w miejskiej komunikacji

Choć to jeden z najdroższych rozstrzygniętych przez miasto przetargów ostatnich lat, o czym należy mówić nawet głośno, to zamówione w nim autobusy będą tak ciche, że ledwo słyszalne na ulicach. Gnieźnieńskie MPK wkracza w erę elektrycznych autobusów, które już od lat rewolucjonizują transport zbiorowy w polskich miastach, a niebawem tylko pojazdy zeroemisyjne będą mogły wozić pasażerów. W Gnieźnie uczyniono pierwszy krok w kierunku zmian, które nastąpią po 2030 roku.
Prawie 30 milionów złotych kosztować będzie 10 autobusów elektrycznych marki Solaris, które zakupiło Gniezno dla swojej komunalnej spółki MPK. Tak drogi zakup nie byłby możliwy, gdyby nie dofinansowanie w ramach programu „Zielony transport publiczny”, który do samorządów skierował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Miliony z programu przeznaczone zostały dla mniejszych i średnich miast, które dysponując tylko własnymi środkami nie miałyby szans na dokonanie takich zakupów, a przez to „elektryczna rewolucja” w komunikacji mogłaby je ominąć. Z tego źródła dofinansowania do Gniezna udało się pozyskać ponad 18 milionów złotych. Resztę środków wykłada miasto ze swojego budżetu. Należy tutaj podkreślić, że cała kwota zamówienia obejmuje nie tylko kupno samych autobusów, ale także budowę całej infrastruktury do ich ładowania. Zatem powstaną także w zajezdni przy ul. Wesołej stanowiska zasilające pojazdy w energię, zakupione zostaną także ładowarki przenośne i przeszkolona zostanie do obsługi autobusów i urządzeń załoga przewoźnika. 23 listopada oficjalnie podpisano umowę z firmę Solaris Bus & Coach z podpoznańskiego Bolechowa – jednej z największych firm tej branży w Europie.
Jak przy tej okazji zauważył Tomasz Budasz, prezydent Gniezna, a w przeszłości także prezes MPK, relacje z Solarisem są długoletnie i dobre. W tym roku minęło bowiem 20 lat od nawiązania współpracy przewoźnika z producentem autobusów. Zatem partnerzy biznesowi dobrze się znają i mają do siebie zaufanie. – W końcu doczekamy się – cieszył się w trakcie podpisania umowy prezydent Gniezna. Jak wspomniał, o „elektrykach” w Gnieźnie marzył od lat, jeszcze kiedy piastował stanowisko prezesa komunalnej spółki. Wtedy z obecnym prezesem Wojciechem Gulczyńskim oglądali pierwszy autobus na prąd wyprodukowany właśnie w Bolechowie, który zadebiutował na ulicach Inowrocławia. Po latach marzenie się ziszcza.
Jak zauważył Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży krajowej w Solaris, te 10 zamówionych do Gniezna autobusów stanowić będzie ponad ¼ taboru MPK. Pierwsze pięć pojazdów zjedzie z taśmy produkcyjnej i przyjedzie do Gniezna w ciągu następnych 11 miesięcy. Kolejnych pięć do marca 2025 roku. – Nie zawiedziemy – zapewniał prezydenta przedstawiciel Solarisa. Jak mówił prezes MPK, chyba najbardziej zadowolony tego dnia, bo to do jego spółki trafią najnowocześniejsze pojazdy – firma ma już kolejne plany inwestycyjne. Planowany jest zakup ładowarki na pętlę na ulicy Lednickiej, gdzie za pomocą pantografu autobusy mogłyby się doładowywać w trakcie dnia. W dalszych planach jest zakup kolejnych elektrycznych autobusów, ale tutaj władze miasta będą także patrzeć w kierunku programów dotacyjnych. ALEKSANDER KARWOWSKI