Shadow

Dalsze ograniczenia w kursowaniu pociągów KW, aż do końca sierpnia

Samorządową spółkę Koleje Wielkopolskie – podobnie jak ma to miejsce w całym kraju – dotknął kryzys związany z drastycznym spadkiem pasażerów. Co za tym idzie, przewoźnik został zmuszony już na początku pandemii do zmniejszenia liczby kursów pociągów. Teraz to ograniczenie zostało przedłużone do końca wakacji.
Jeszcze niedawno w godzinach szczytu trudno było wejść do zatłoczonych pociągów Kolei Wielkopolskich. Charakterystyczne biało-czerwone składy w barwach województwa, zdawało się, stały się ofiarą własnego sukcesu. W ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej – dzięki której między miastami satelickimi Poznania a samą stolicą województwa co 30 minut kursują pociągi – więcej było pasażerów niż miejsc dla nich dostępnych. Samorząd Województwa Wielkopolskiego poczynił starania do rozszerzenie oferty i zakupu lub wydzierżawienia kolejnych pociągów, jednak teraz pociągi jeżdżą w dużej mierze niezapełnione. I ma na to wpływ nie tylko rządowe ograniczenie dostępności miejsc siedzących w środku pojazdów komunikacji publicznej, co przede wszystkim zamknięcie części gospodarki kraju i praca zdalna pracowników. Pierwsze ograniczenia w rozkładzie jazdy wprowadzono 23 marca. Ilość kursów spadła wtedy niemal o połowę. Do Poznania np. z Gniezna nie jeżdżą już studenci i uczniowie. Część pracowników firm pracuje w domach. Część osób ze względów bezpieczeństwa wybiera mimo wszystko własny pojazd.
Gospodarka kraju powoli jest dziś „odmrażana”. W bardzo ograniczonym zakresie otwierają się centra handlowe czy punkty gastronomiczne. Część pracowników w niektóre dni wraca do siedzib swoich firm. Ruch pasażerski do taboru Kolei Wielkopolskich zapewne będzie powoli wracał. Jednak na razie spółka poinformowała o przedłużeniu okresu obowiązywania ograniczonego rozkładu jazdy do 29 sierpnia. Jednak zostawia sobie tutaj furtkę do kolejnych zmian, zależności od sytuacji epidemiologicznej kraju oraz zmian w przepisach rządu. „Na bieżąco monitorowane jest zapełnienie składów oraz ilość osób korzystających z pociągów Kolei Wielkopolskich” – informuje przewoźnik. Obecnie w rozkładzie jazdy zawieszonych jest 10 pociągów KW z Poznania do Gniezna oraz 9 z Gniezna do Poznania. Do Gniezna nie kursują pociągu ruszające w Poznaniu Głównym o godzinach: 5.00, 5.49, 7.34, 8.28, 11.26, 12.43 (kursuje jednak w soboty i niedziele), 14.43, 15.20, 16.22, 17.12. Z kolei z Gniezna do Poznania nie jeżdżą składy odjeżdżające o godzinach: 4.20, 6.04, 8.06, 9.22, 11.24, 13.22, 15.07, 16.58 i 17.35. Natomiast 11 czerwca odwołane zostają pociągi z Gniezna do Poznania, o godzinie 4.49 i 6.48.
Cięcia kursów dotknęły także relację pociągów na linii Września -Gniezno. Z rozkładu jazdy wypadły pociągi z Wrześni odjeżdżające o godzinach: 7.50, 16.06, 20.45 oraz z Jarocina przez Wrześnię do Gniezna o godzinie 21.46 (wyjazd z Jarocina). Jedenastego czerwca nie wyjedzie na tory pociąg startujący z Jarocina do Gniezna o godzinie 6.24. W odwrotnej relacji nie wyjadą na tory pociągi z Gniezna do Wrześni: 6.55, 12.48, 17.58 oraz do Jarocina o 19.58; 11 czerwca nie wyjedzie na tory skład Gniezno-Jarocin o godzinie 4.24.
Od 15 kwietnia Koleje Wielkopolskie wprowadziły specjalną ofertę dla pracowników służby zdrowia. Z biletu miesięcznego za symboliczną złotówkę mogą korzystać lekarze, pielęgniarki, położne, farmaceuci, diagności laboratoryjni, ratownicy medyczni, dyspozytorzy medyczni, kierowcy pogotowia ratunkowego oraz pracownicy zajmujący się utrzymaniem czystości w placówkach ochrony zdrowia.
Czy jazda pociągiem jest bezpieczna?
Jak zapewniają Koleje Wielkopolskie, pojazdy są utrzymywane w stopniu wysokiego zabezpieczenia ochronnego. Drzwi do składów otwierają się automatycznie (nie trzeba dotykać przycisków otwarcia). „Pojazdy elektryczne czyszczone są przez naszych pracowników (ok. 25 osób) w Punkcie Utrzymania Taboru w Zbąszynku oraz pracowników firmy zewnętrznej na stacjach zwrotnych. Pojazdy spalinowe czyszczone są przez pracowników firmy zewnętrznej w lokalizacjach Poznań, Leszno(gdzie znajdują się Punkty Utrzymania Taboru) oraz na stacjach zwrotnych. Ze względu na skutki koronawirusa SARS-Cov-2 i dla ich ograniczenia, prowadzona jest dodatkowa dezynfekcja wszystkich pojazdów na koniec każdej doby. Do dezynfekcji stosujemy ciśnieniowe myjki parowe oraz specjalistyczne detergenty wirusobójcze” – informuje spółka. ALEKSANDER KARWOWSKI