Darmowo i ekologicznie po Wrześni autobusem na wtyczkę

Dla pasażerów będzie darmowy, zasilają jego napęd ładujące się w 4 godzin akumulatory i od stycznia będzie jeździł na dwóch liniach. Września doczekała się własnego autobusu miejskiego, który jest elementem dużego projektu unijnego, mającego zrewolucjonizować komunikację w mieście.
Realizowany obecnie projekt komunikacyjny we Wrześni kosztuje 21 milionów złotych. Dzięki ponad 17 milionom złotych unijnego dofinansowania, między starówką, a dworcem PKP, powstają ścieżki rowerowe, chodniki, ulice, a bulwary spacerowe wzdłuż rzeki Wrześnicy spięte zostaną nowymi kładkami. Niedawno oddano także do użytku parking buforowy naprzeciwko dworca. To tylko niektóre elementy dużego projektu, który ma pomóc rozładować zatory samochodowe na wrzesińskich ulicach oraz stworzyć możliwość szybkiego i komfortowego przesiadania się z samochodów do pociągów i autobusów. Jednym z najważniejszych elementów systemu jest uruchomienie dwóch linii komunikacji miejskiej, które obsługiwać będzie zakupiony przez Wrześnię nowoczesny autobus o napędzie elektrycznym. Linia „A”, tzw. „mała pętla”- będzie obsługiwać głównie osoby dojeżdżające do pracy pociągiem, a więc korzystających z usług wrzesińskiego dworca kolejowego, a także uczniów, którzy przyjeżdżają z okolicznych miejscowości do szkół komunikacją autobusową i kolejową. Pętla „B” będzie idealna dla mieszkańców chcących dostać się szybko i komfortowo do najważniejszych punktów użyteczności publicznej, jak szpital, pływalnia, ośrodek kultury. Obecnie w celu optymalizacji rozkładu jazdy, po „małej pętli” jeździ testowo spalinowy autobus zastępczy. Wnioski z częstotliwości jego kursowania wraz z opiniami pasażerów pozwolą przygotować rozkład jazdy, który będzie obowiązywał od 2 stycznia 2018 roku, czyli dnia, kiedy oficjalnie na wrzesińskie ulice wyjedzie autobus elektryczny.
Obecnie komunikację na terenie miasta i gminy świadczy komercyjnie PKS Gniezno, który korzysta z przystanków miejskiej komunikacji. Nowy autobus elektryczny, który od stycznia wyruszy na ulice, będzie dla wszystkich pasażerów darmowy. Jego eksploatacją również zajmie się na zasadzie porozumienia z miastem spółka przewozowa z Gniezna, która będzie wykonywała na dwóch liniach kursy dla miasta i gminy. Podobne Solarisy Urbino w wersji LE Electric jak ten wrzesiński, jeżdżą już w innych polskich miastach, m.in. w Krakowie i Ostrołęce, a także w miastach Austrii, Niemiec i Skandynawii. (ak)