Shadow

Duże udogodnienie dla gnieźnian. Jest nowe alternatywne przejście przez tory kolejowe

Remont zabytkowego wiaduktu nad torami kolejowymi, w ciągu ulicy Warszawskiej, skutecznie komplikuje życie mieszkańców Gniezna. Kierowcy kierują się trzema innymi, dalszymi przeprawami przez tory, a dla pieszych przygotowano w miejscu inwestycji kładkę. Jednak od 14 września – dla jednych i drugich przygotowano alternatywne rozwiązanie.
To duża ulga dla wielu mieszkańców Gniezna, szczególnie tych mieszkających po południowej stronie miasta i próbujących dostać się do centrum. Między ulicą Składową, a peronem trzecim gnieźnieńskiego dworca kolejowego uruchomiono piesze przejście przez tory kolejowe. To efekt porozumienia Urzędu Miejskiego z PKP SA i PKP PLK SA – Przejście będzie czynne tak długo, jak będzie zamknięty wiadukt – mówił Jarosław Grobelny, wiceprezydent Gniezna, prezentując dziennikarzom to miejsce. Co ważne, mimo że samo przejście jest dostępne tylko dla osób pieszych (lub przeprowadzających rower), to przygotowano także udogodnienia dla kierowców, którzy na samej ulicy Składowej mają wyznaczonych 40 miejsc parkingowych. Mogą tu zostawić swój samochód i przez teren parowozowni, wydzieloną ścieżką, dostać się do centrum miasta przez dworzec kolejowy, a tam na miejski autobus lub po prostu na pociąg. – Jeśli zainteresowanie kierowców będzie większe niż te 40 miejsc parkingowych, to prowadzimy rozmowy z prywatnym właścicielem działki, która znajduje się nieopodal i będzie ona na ten cel zagospodarowana – dodaje wiceprezydent.
Ale uwaga! Nowe przejście jest wytyczone tylko przez tory kolejowe między parowozownią i peronem trzecim. Dalej tory trzeba pokonywać już przejściem podziemnym. Przejście po torach między peronami trzecim i pierwszym jest zabronione. Bezpieczeństwa i porządku będzie tu szczególnie pilnować Straż Ochrony Kolei, zatem nie warto nie tylko narażać życia, ale też siebie na wysoki mandat. Tory, przez które wytyczone jest przejście, są czynne i codziennie po nich odbywa się ruch. Jest on sporadyczny, bo korzystają z niego tylko pociągi Kolei Wielkopolskich w relacji Gniezno-Jarocin. To 12 pociągów na dobę. – Jest to przejście kolizyjne, po którym jeżdżą pociągi. Na szczęście ten tor dziewiąty jest używany do podstawiania pociągów w kierunku Wrześni. Nie jest ich dużo. Prędkość tych pociągów jest tu zmniejszona do maksymalnie 20 km/h i będą one używać sygnałów dźwiękowych. Pieszy będzie tu bardzo mocno obserwowany, ale to nie zwalnia nas od zachowania szczególnej uwagi i bezpieczeństwa – apeluje wiceprezydent Grobelny. Przejście jest czynne całą dobę i oświetlone. Przez teren parowozowni ścieżka jest wydzielona za pomocą ażurowego ogrodzenia. ALEKSANDER KARWOWSKI