Shadow

Dwudniowe Święto Gnieźnieńskiego Handlu

Dwa dni pełne handlu, zabawy, konkursów, promocji, rabatów i degustacji – tak można podsumować pierwszą edycję Święta Gnieźnieńskiego Handlu. Celem tego przedsięwzięcia było przyciągnięcie do centrum miasta jak największej liczby gnieźnian, zwrócenie uwagi mieszkańców na ciekawe, profesjonalnie prowadzone i dobrze zaopatrzone polskie sklepy przy głównych ulicach Gniezna.
Biorące w tej akcji udział sklepy 8 i 9 września oferowały specjalne rabaty, promocje i konkursy dla klientów. Placówki handlowe udekorowane były biało-czerwonymi balonami. Przygotowały także okolicznościowe witryny sklepowe. – U podstaw naszej decyzji dotyczącej organizacji Święta Gnieźnieńskiego Handlu leży troska o centrum miasta. Jako stowarzyszenie mamy w swoich zapisach ożywienie centrum Gniezna oraz pomoc osobom prowadzącym działalność gospodarczą właśnie w tym rejonie miasta. Do pomocy włączyli się starosta powiatu gnieźnieńskiego, prezydent Gniezna oraz Miejski Ośrodek Kultury i Centrum Kultury „Scena To Dziwna”. Patronatami medialnymi przedsięwzięcie objęli: „Przemiany na Szlaku Piastowskim” oraz Radio Gniezno – powiedziała przedstawicielka Stowarzyszenia „SOS dla Gniezna”, Katarzyna Grodzka, Dwie komisje (w skład ich weszli: Teresa Niewiadomska, Iwona Filipek i Dariusz Pajkert oraz Danuta Szulc, Włodzimierz Bobkiewicz, Kazimierz Kubów i autor tekstu) odwiedzały sklepy i oceniały witryny. Te najlepsze zostały nagrodzone i wyróżnione w konkursach na najładniejsze wystawy wśród sklepów spożywczych i przemysłowych. Zwycięzcy w obu kategoriach otrzymali puchary i upominki; wśród sklepów spożywczych: Delikatesy Rybne przy ul. Warszawskiej, Piekarnia „Familijna” z Fałkowa przy ul. Chrobrego i Delikatesy Centrum przy ul. Dąbrówki (wyróżnienia: Delikatesy Mięsne „Viando” przy ul. Chrobrego, PSS „Społem” przy ul. Chrobrego, Sklep Polski „Bartek” przy ul. Lecha), a wśród placówek przemysłowych: „Viva Moda” przy ul. Dąbrówki, „Lola del Manni” przy ul. Dąbrówki, Zakład Optyczny „Optyk Okulista” przy ul. Rzeźnickiej (wyróżnienia: Firma Handlowo-Usługowa „Słomowicz” przy ul. Mickiewicza, sklep „Świat Niespodzianek” przy ul. Rzeźnickiej i sklep „Bielbaw Home” przy ul. Dąbrówki). – Taka akcja to otwarcie się osób handlujących w centrum miasta na klienta. To większe możliwości przez wydłużenie godzin pracy i ożywienie centrum miasta, o co organizatorom z pewnością chodziło – stwierdziła Monika Twardowska z Zarządu Powiatu Gnieźnieńskiego. Prezydent Tomasz Budasz dodał, że miasto musi żyć, a żeby ono żyło to wspólnie trzeba tworzyć przestrzeń miejską. – Muszą być ludzie i atrakcje dla nich. Krok po krok zmieniamy oblicze naszych kamienic, do centrum miasta przenosimy atrakcje, a teraz chcemy wspólne zaproponować możliwość zakupów w wydłużonym czasie w pięknie ustrojonych sklepach. To buduje klimat Gniezna i centrum miasta – dodał prezydent. – Wielu handlowców wzięło udział w tej akcji z radością i entuzjazmem, i to dla nas jest satysfakcja. To pierwsze na taką skalę przedsięwzięcie. Oczywiście chcemy kontynuować tę imprezę na Starym Mieście. Handlowcy zaproponowali tym razem rabaty, promocje, degustacje. Nie brakło nawet czerwonych dywanów dla klientów. Impreza miała także wymiar charytatywny. Postanowiliśmy pomóc osobom poszkodowanym podczas nawałnic. Handlowcy po naszym apelu postanowili przekazywać różne dary z przeznaczeniem na ten cel. Do końca września w „Przemianach” i Radiu Gniezno przyjmowane będą dary dla osób najbardziej dotkniętych przez sierpniową nawałnicę. Prosimy osoby poszkodowane o kontakt telefoniczny lub mailowy z redakcją tygodnika oraz rozgłośni (przemiany@przemiany.gniezno.pl, biuro@radio.gniezno.pl lub tel. 61 426 44 89) – podsumowała Katarzyna Grodzka. Nie zabrakło atrakcji kulturalnych. Były koncerty, pierwszy publiczny spacer z książką „Chodzę i czytam” przygotowany przez Bibliotekę Publiczną Miasta Gniezna, gra miejska „Gnieźnianin na zakupach” zorganizowana przez gnieźnieńską filię Publicznej Biblioteki Pedagogicznej w Poznaniu, wystawa „Mistrzowie Gnieźnieńskiego Handlu”, którą przygotowało Muzeum Początków Państwa Polskiego oraz wiele innych. – W imprezę zaangażowały się: Szkoły Podstawowe nr 2 i 5, Przedszkole nr 3, Zespół Szkół Ekonomiczno-Odzieżowych, Poczta Polska, Rada Osiedla Stare Miasto, Klub Karate Inochi Gniezno, szkoły muzyczne ZPSM oraz „Yamaha”, Szkoła Szybkiego Czytania „Tubaj”. Puchary dla placówek handlowych z najładniejszymi wystawami ufundowali starosta i prezydent Gniezna. Sponsorami nagród w licznych konkursach byli: PSS „Społem”, hotele „Pietrak”, PHUP Sklep Polski i Jagoda SAM. Z rozmów z handlowcami i klientami wynikało, że taka akcja, jak ta wrześniowa, została dobrze przez wszystkich oceniona i chcą, by to przedsięwzięcie odbywało się cyklicznie – podsumowała K. Grodzka, pomysłodawczyni święta handlu w Gnieźnie.
JAROSŁAW WALERCZAK