Shadow

Gnieźnieńscy pasażerowie poznają smak nowego podejścia do podróży koleją

Czy kolej można wymyślić na nowo? Technicznie trwają już na świecie (także w Polsce) próby z lokomotywami wodorowymi, ale przestrzenie pasażerskie, choć ciągle modernizowane, mają (przynajmniej w wagonach PKP Intercity) być wymyślone na nowo. Właśnie trwa największe postępowanie przetargowe na zakup nowego taboru wagonów, które do 2030 roku ma przynieść spółce aż 300 nowych pojazdów, których część będzie się zatrzymywać na stacji w Gnieźnie.
Układ wagonów pasażerskich do podróży na dłuższych trasach jest podobny od początku istnienia kolei. Pewnym novum było wprowadzenie wagonów bezprzedziałowych z układem foteli znanym z samolotów. Ale wagony bawialnie dla dzieci? Tego jeszcze w polskiej kolei nie było. A ma się stać za sprawą największego w historii przetargu taborowego dla PKP Intercity. Przewoźnik dalekobieżny chce do 2030 roku w swoim zasobie posiadać tylko nowoczesne wagony, które spełnią najwyższe standardy podróży. Na ten cel firma zabezpieczyła prawie 3 miliardy złotych, za które zakupionych ma być 300 wagonów (z opcją dokupienia kolejnych 150). Do historycznego przetargu stanęły dwie spółki: H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych oraz Newag. Obecnie oferty są analizowane pod względem formalnym. Nowe wagony spełniać mają nieznane nam dziśstandardy, które zostały zaprojektowane przez konstruktorów i designerów. Ma to przynieść innowacje zarówno techniczne, jak i wizualne. Ten nowy tabor wyznaczy perspektywy dla kolei na kolejne lata.
„Nowe wagony wprowadzą nową jakość pod względem zastosowanych materiałów i nową kolorystykę. Pociągi zyskają bardziej przytulne oraz komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem. Zostaną także wyposażone w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Pasażerowie skorzystają m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Komfortową podróż zapewni też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych” – informuje spółka. Oprócz wymienionych elementów wyposażenia, zmienione zostaną wnętrza, ich układ i konfiguracja. W wagonach pojawi się nowa przestrzeń bagażowa pod fotelami, a dla podróżnych z dziećmi powstanie przestrzeń zabaw. Standardem mają stać się także ładowarki indukcyjne, które naładują smartfona po położeniu go np. na stoliku. Jak zapowiadają PKP Intercity, także popularne wagony restauracyjne Wars przejdą metamorfozę. Zamiast dzisiejszej formy baru lub bistra mają przypominać kameralne wnętrza lokali stacjonarnych. Wiemy już, że nowe wagony będą udostępniane także na trasie przebiegającej przez Gniezno, a prowadzącej na odcinku Gdynia-Wrocław (przez Bydgoszcz i Poznań). ALEKSANDER KARWOWSKI