Shadow

Jest parowóz, peron – teraz będzie dworzec z makietą

W 2015 roku przy ulicy Kaliskiej we Wrześni stanął skład kolei wąskotorowej. Przy stylizowanym peronie nazwanym „Września Miasto” wyrosły elementy infrastruktury kolejowej, jak np. semafor, dworcowy zegar czy pompa wodna, ale największą atrakcją okazał się zakupiony w Gnieźnie parowóz. To pierwszy etap upamiętnienia historii wąskotorowej Wrzesińskiej Kolei Powiatowej. Teraz przyszedł czas na etap drugi.
Historia wrzesińskiej wąskotorówki sięga roku 1898, kiedy zainaugurowano połączenie do Borzykowa (później dalej do Pyzdr) oraz do Kleparza (później nawet do Arcugowa i Gniezna) wraz z licznymi odgałęzieniami do okolicznych wsi. Choć z biegiem lat sama kolej była sukcesywnie likwidowana, a tory rozbierane, to przetrwała niemal do końca lat 70. XX wieku. Przed kilku laty pojawiła się idea upamiętnienia historii nieistniejących już linii wąskotorowych i jeżdżącego po nich parowozu, jako jednego z ważnych elementów dziedzictwa tego regionu. Na skwerze przy ulicy Kaliskiej na wrzesińskim Zawodziu powstał peron, teren przypominający stację kolejową, a przy peronie stanął skład kolei, któremu jak przed laty – przewodził parowóz. Ów parowóz to Px48 zakupiony z gnieźnieńskiego zasobu kolei wąskotorowej. Zrekonstruowany peron znajduje się w pobliżu dawanej, nieistniejącej już stacji „Września Miasto”, z której licznie korzystali wrześnianie udający się składem po wąskich torach do Pyzdr. Same tablice informacyjne o historii kolei wąskotorowej we Wrześni i regionie oraz prezentacja dawnego składu, to tylko pierwszy element upamiętniający WKP (Wrzesińską Kolej Powiatową) oraz jej późniejszych przeobrażeń własnościowych. Do końca lipca, tuż obok peronu z kolejką, stanie pawilon, wyglądem przypominający dawny budynek nieistniejącego już dworca.
Po zakończeniu inwestycji, każdy zainteresowany historią wrzesińskiego fragmentu kolei żelaznej będzie mógł nie tylko namacalnie przekonać się, jak wyglądał dawny parowóz ciągnący za sobą wagony, ale także w budynku zrekonstruowanego dworca zaczerpnąć niezbędnej wiedzy, która pozwoli mu kompleksowo poznać założenia samej kolei, jej linii, znaczenia i historii. Największą atrakcją punktu wystawowego będzie makieta kolejki, która zobrazuje jej wygląd i funkcjonalność. Nowy obiekt będzie wykonany w technologii kontenerowej, choć bryłą będzie nawiązywać do dawnego budynku dworca, zaprojektowanego w duchu architektury modernistycznej. Zwieńczeniem obiektu będzie zegar, który podobnie jak przed laty, będzie przechodniom wskazywał aktualny czas. Budynek wystawowy usytuowany będzie tuż obok istniejącego peronu, w kierunku ulicy Wrocławskiej. Obecnie trwa procedura przetargowa. Obiekt ma być oddany do użytku do 31 lipca 2018 roku.
ALEKSANDER KARWOWSKI