Jeździsz koleją z Gniezna? Szykuj się na duże zmiany

{CAPTION}
Do 2022 roku kolejarze mają wydać nawet 66 mld zł na inwestycje torowe. Część z tej ogromnej kwoty zostanie zainwestowana w Gnieźnie i na szlakach kolejowych przez Gniezno przebiegających. Szykują się remonty torów do Poznania i Mogilna, do Wrześni, a przez 2 lata z Gniezna pojedziemy pociągiem do Warszawy.
Jak podkreślają kolejarze, takich pieniędzy do zainwestowania w polską kolej jeszcze nie było. Za 66 miliardów złotych ma zostać wyremontowanych 8,5 tys. km linii kolejowych, co stanowi połowę wszystkich czynnych linii na terenie kraju. Kolejarze się spieszą i inwestują w remonty, a część dotknie także gnieźnian korzystających z tego środka lokomocji. Właśnie ogłoszono na drodze negocjacji, że niebawem rusza remont drugiego toru na odcinku Gniezno – Września. Prace pozwolą zwiększyć prędkość pociągów do 120 km/h. To zapowiedź reaktywacji połączeń pasażerskich na linii nr 281 Jarocin – Września – Gniezno, które mają wrócić do rozkładu jady pociągów w czerwcu bieżącego roku. – Uwzględniając podjęte działania, w zakresie poprawy stanu technicznego linii, a także uruchamianą fabrykę koncernu Volkswagen, Samorząd Województwa planuje w rozkładzie jazdy pociągów – edycja 2016/2017 wznowienie przewozów pasażerskich na odcinku Jarocin – Września – Gniezno. Zakłada się, że uruchomienie przewozów na w/w odcinku nastąpi w 2017 roku – informował niedawno „Przemiany” Urząd Marszałkowski w Poznaniu. Nieoficjalnie mówi się o uruchomieniu 8 par pociągów w ciągu doby przez spółkę Polregio, czyli dawne Przewozy Regionalne.
*Szybciej do Poznania i Mogilna*
Do 9 czerwca tego roku mają trwać prace modernizacyjne linii nr 353 na odcinku Poznań Wschód – Mogilno. Po ich zakończeniu oba tory wraz z całą infrastrukturą kolejową mają być jak nowe. Skorzystają na tym podróżni korzystający z gnieźnieńskiej stacji. Remont obejmie nawierzchnię kolejową i podtorze, modernizację i podniesienie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, wymianę sieci trakcyjnej, remont peronów oraz rozjazdów. Zamawiające prace remontowe PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowały na ten cel ponad 24 mln zł. Prace będą prowadzone na całym szlaku przez co występować będą utrudnienia w ruchu pociągów. Według harmonogramu remontu pierwsze utrudnienia mają wystąpić na szlaku Trzemeszno – Wydartowo i zaczną się 23 marca i potrwają do 22 kwietnia. W tym czasie ruch kolejowy będzie odbywał się po jednym torze. Podobna sytuacja będzie dotyczyć całej modernizowanej linii w różnych okresach i na różnych odcinkach. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będę mogły poruszać się z prędkością maksymalną 160 km/h (obecnie 120 km/h), a towarowe 100 km/h. Prace modernizacyjne poprawią bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, a stacja Wydartowo doczeka się nowych peronów.
*Z Gniezna do Warszawy? Tylko przez 2 lata*
Gnieźnieńscy pasażerowie otrzymają szansę na dostanie się bezpośrednim połączeniem kolejowym do Warszawy. Dotychczas podróżni chcący udać się do stolicy kraju musieli wybrać się do Poznania lub Wrześni i tam wsiąść do odpowiedniego pociągu. W związku z modernizacją linii kolejowej E-20 na odcinku Sochaczew-Swarzędz i to od razu na obu torach, nie będą kursowały na tej linii przez okres 2 lat pociągi dalekobieżne. Te zostaną skierowane bezpośrednio z Poznania do Gniezna, a następnie Inowrocławia, gdzie obiorą kurs na dawną trasę. Taka sytuacja będzie trwać przez rok, do lipca 2018 roku. W trakcie kolejnego etapu prac modernizacyjnych pociągi będą jeździć do Torunia i stamtąd ruszą na starą trasę. Dzięki takiemu rozwiązaniu gnieźnianie otrzymają przez okres dwóch lat możliwość bezpośredniego połączenia z Warszawą. Koniec planowanej modernizacji planowany jest na czerwiec 2019 roku i wtedy pociągi wrócą na dawny szlak. Co będzie dogodnością dla mieszkańców Gniezna i regionu będzie utrapieniem dla mieszkańców Wrześni, którzy nie tylko stracą bezpośrednie połączenie z Warszawą, ale także z okolicznymi miejscowościami leżącymi na odcinku między Wrześnią, a Koninem. Zostaną w tym miejscu uruchomione przez Urząd Marszałkowski w Poznaniu autobusu zastępcze, które będą dowozić mieszkańców do Wrześni, skąd dalej udadzą się pociągiem do Poznania. Odcinek remontowanej linii Sochaczew – Swarzędz o długości 230 km będzie kosztował 2,6 mld zł.
ALEKSANDER KARWOWSKI