Shadow

KOLEJne inwestycje na stacji Gniezno Wąskotorowe

Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa to jedna z najpopularniejszych atrakcji powiatu gnieźnieńskiego, stanowiąca cenne dziedzictwo kulturowe naszego regionu. W minionych latach Zarząd Powiatu Gnieźnieńskiego podejmował szereg inicjatyw mających na celu ochronę oraz promocję zasobów GKW. Jedną z kluczowych decyzji, było przywrócenie kolejki do ruchu turystycznego. Dzięki zaangażowaniu wielu podmiotów oraz dofinansowaniu ze środków Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego w latach 2020-2023, udało się przeprowadzić liczne prace remontowe infrastruktury oraz taboru.
Zakupiono za środki własne dwie drezyny rowerowe, które uatrakcyjnią pobyt turystów między innymi nad jeziorem Powidzkim, kursując na torach kolejki pomiędzy Powidzem, a plażą Przybrodzin – mówi Piotr Gruszczyński, starosta gnieźnieński. – Dodatkowo, wyremontowano pomieszczenia parowozowni z przeznaczeniem na otwarcie sali wystawowej, która znakomicie uzupełni przestrzeń dworca GKW. Podejmowano również bieżące naprawy torowiska, wraz z uzyskaniem licencji na przejazdy. Koszt wymienionych przeze mnie zadań to blisko 180 tys. zł – informuje starosta P. Gruszczyński.Jak podkreśla Wojciech Krawczyk, dyrektor Wydziału Komunikacji, Transportu i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – już w 2020 roku dokonano niezbędnego remontu torowiska od stacji Gniezno Wąskotorowe do przystanku Jelonek, uzyskując licencję na użytkowanie kosztem 120 tys. zł. Wznowiono ponadto przejazdy turystyczne, otwarto Przystanek „KULTURA” oraz wyremontowano peron nr 2 na stacji Gniezno Wąskotorowe. Przeprowadzono również remont torowiska od przystanku Jelonek w kierunku Niechanowa na odcinku 1 km. Koszt inwestycji to około 130 tys. zł.
W kolejnych latach kontynuowano prace remontowe, wymieniając m.in. instalację elektryczną w budynku Wagonowni za kwotę 50 tys. zł, przeprowadzając generalny remont wagonu typu rumuńskiego, którego koszt wyniósł 40 tys. zł oraz wymieniając instalację elektryczną w budynku Parowozowni za 70 tys. zł. Istotnym elementem był także remont wagonu 3AW, który został częściowo zrealizowany w poprzedniej kadencji. Obecnie, prace naprawcze są na etapie końcowym, a ostateczne koszty oszacowano na kwotę 30 tys. zł. (inf. prasowa)