Komunikacyjna rewolucja w centrum Wrześni

{CAPTION}
Nie ma już żadnych przeszkód, by wyłonić wykonawcę jednej z największych inwestycji Miasta i Gminy Września. Za ponad 21 mln złotych powstaną centra przesiadkowe, ścieżki rowerowe, chodniki, jezdnie, parkingi, zmieni się otoczenie rzeki Wrześnicy, a na ulice wyjedzie nowoczesny elektryczny autobus.
Dokładnie 17 432 913,77 złotych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego popłynie do kasy Wrześni na realizację śmiałego projektu. Resztę potrzebnej kwoty dołoży miasto. Drugiego lutego w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego podpisano stosowne dokumenty. – Naszym celem, jako instytucji zarządzającej środkami unijnymi w ramach WRPO 2014+ jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w Wielkopolsce – mówi parafujący umowę ze strony Urzędu Marszałkowskiego Leszek Wojtasiak, członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego. – Projekt miasta i gminy Września, który uzyskał nasze dofinansowanie jest dość kosztowny, ale stanowi ważny element realizacji tego, co chcemy osiągnąć przy skutecznej współpracy m.in. z lokalnymi samorządowcami. Wszystkim nam zależy na zrównoważonym rozwoju regionu – zapewnia, a Tomasz Kałużny, burmistrz Miasta i Gminy Września dodał: – Liczę, że ten projekt zostanie zrealizowany w takim kształcie, jaki założyliśmy. Poprawa mobilności naszych mieszkańców, głównie lepsze skomunikowanie z Poznaniem, to jeden z naszych priorytetów. Stawiamy także na ekologię.
Kosztowne inwestycje mają połączyć różne formy komunikacji – pociąg, rower, samochód, autobusy międzymiastowe, komunikację miejską i osoby piesze. Kierowcy samochodów uzyskają 350 miejsc parkingowych typu „parkuj i jedź”. Szczególnie będzie to duże ułatwienie dla udających się pociągami z dworca PKP np. do Poznania. Dzięki nowym inwestycjom naprzeciw dworca będą mogli bezpiecznie pod okiem monitoringu zostawić swoje samochody i przesiąść się do pociągu. W celu rozeznania się w połączeniu różnych środków transportu obok dworca powstanie infokiosk, w którym będzie można zaplanować trasę dowolnymi środkami komunikacji. Zadowoleni powinni być także rowerzyści, którzy uzyskają 530 m ścieżek od ulicy Kolejowej, przez Wrześnicę do centrum miasta. Przed dworcem będzie także czekać na nich zadaszony parking rowerowy na 22 miejsca. Zachęcać do poruszania się między Centrum Handlowym „Karuzela”, a starym miastem będą dwie nowe kładki oraz most przez Wrześnicę, a także zrewitalizowane ulice Rzeczna i Wrzosowa, które zamienią się w bulwary spacerowe. Całość nowych dróg, chodników i ścieżek oświetli energooszczędne oświetlenie uliczne. Przy ulicy Szosa Witkowska powstanie kolejny parking będący centrum przesiadkowym. Zostawiając na nim samochód będzie można przesiąść się do autobusu. Właśnie autobus będzie jednym ze spoiw całego projektu. Elektryczny pojazd będzie kursował na dwóch pętlach: „A”, tzw. „mała pętla”- będzie obsługiwać głównie osoby dojeżdżające do pracy pociągiem z Wrześni do Poznania, a także uczniów, którzy przyjeżdżają z okolicznych miejscowości do szkół średnich komunikacją autobusową i kolejową. Pętla „B” będzie idealna dla mieszkańców chcących dostać się szybko i komfortowo do najważniejszych punktów użyteczności publicznej, jak szpital, pływalnia, ośrodek kultury. Wykonawca prac budowlanych ma być wybrany na początku marca, a ukończenie inwestycji planowane jest na październik bieżącego roku.
ALEKSANDER KARWOWSKI