Koniec sporów we Wrześni. Fabryka Volkswagena podłączona do autostrady A2

Jest już gotowa nowa droga, która połączy Wrzesińską Strefę Aktywności Gospodarczej (m.in. fabrykę koncernu Volkswagen) z przebiegającą tuż obok autostradą A2. Po jej uruchomieniu znikną problemy komunikacyjne w południowej części miasta, a dostawcy i pracownicy Volkswagena nie będą musieli „wędrować” przez miasto i okoliczne wsie, by dostać się do wielkiego zakładu. To koniec półtorarocznych targów między gminą Września, a spółką Autostrada Wielkopolska.
Największa inwestycja we Wrzesińskiej Strefie Aktywności Gospodarczej, w podwrzesińskich Białężycach została otwarta w październiku 2016 roku. Wielki zakład koncernu Volkswagen nie tylko odmienił gospodarczo cały region, ale przysporzył też kłopotów mieszkańcom miasta i gminy Września. Mimo że potężny zakład ulokowany jest zaledwie 1,5 km od autostrady, do teraz nie miał komfortowego i bezpośredniego połączenia z wrzesińskim węzłem autostradowym. Tranzyt kierujący się do zakładu musiał zjeżdżać z autostrady do południowej części Wrześni i kilka kilometrów lokalnymi drogami przemieszczać się w kierunku fabryki. Chociaż węzeł autostradowy znajduje się blisko fabryki, fabryka nie miała z nim dotychczas połączenia. Gmina Września zdeklarowała się do wybudowania odcinka z istniejących już dróg obok fabryki do węzła autostradowego. To zaledwie trochę ponad 400 metrów asfaltu. Jednak inwestycja prowadzona byłaby w obrębie pasa drogowego autostrady, a na to zgody nie wydał właściciel trasy spółka Autostrada Wielkopolska SA. Jak twierdziły władze spółki, obowiązuje ją umowa koncesyjna z rządem, która zawiera zapis o rozbudowie w przyszłości Węzła Września, a budowa gminnej drogi do zakładu mogłaby tę rozbudowę uniemożliwiać. Kiedy mieszkańcy Wrześni stali w korkach w południowej części miasta, przepychając się swoimi samochodami między ciężarówkami kierującymi się do zakładu Volkswagena, w gabinetach Ministerstwa Infrastruktury toczyły się rozmowy na wysokim szczeblu, by rozwiązać problem budowy zaledwie 400 metrów drogi i ulżenia wrześnianom. Kiedy rozmowy Gminy Września z Autostradą Wielkopolską nie przynosiły efektów, do rozmów włączyli się lokalni parlamentarzyści z regionu, senator Robert Gaweł i posłanka Paulina Hennig-Kloska, którzy zainteresowali problemem władze centralne. W listopadzie ubiegłego roku wreszcie przyszły dobre wieści. Doszło do wyczekiwanego porozumienia i Września mogła ogłaszać przetarg na roboty budowlane. Ponad 400 m drogi łączącej Wrzesińską Strefę Aktywności Gospodarczej z węzłem autostrady A2 jest już gotowe i niebawem zostanie oddane do użytku. Z pewnością odetchną mieszkańcy Wrześni i podwrzesińskich wsi, z których dróg zniknie uciążliwy tranzyt. ALEKSANDER KARWOWSKI