O wypożyczenie jednej z lokomotyw Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej zwrócił się operator Średzkiej Kolei Powiatowej – TPKS „Bana”. Przypomnijmy, w tym sezonie gnieźnieńska kolej nie wyjechała na żelazny szlak.
Przyczyną jest zły stan techniczny torowiska oraz spore koszty związane z jego naprawą. Jak poinformował 2 sierpnia Marcin Makohoński, dyrektor Wydziału Kultury, Sportu, Turystki i Promocji Starostwa Powiatowego w Gnieźnie, zadecydowano o użyczeniu jednej z trzech lokomotyw spalinowych należących do GKW, a zgodnie z umową przedstawiciele TPKS „Bana” zadeklarowali pokrycie kosztów ubezpieczenia, transportu, napraw oraz przeglądów użyczanej lokomotywy. – Przeprowadzona w ostatnim czasie analiza techniczna i organizacyjna Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej wskazała, iż do planowanej pracy przewozowej GKW, wystarczające w ruchu będą dwie lokomotywy – podstawowa i rezerwowa. Obecnie GKW posiada parowóz, który oczekuje na naprawę oraz cztery lokomotywy spalinowe typu Lxd2. Jedna z nich dwa lata temu spaliła się. Pozostałe trzy po przejściu przeglądu mogą być przywrócone do ruchu. Biorąc pod uwagę perspektywę użytkowania w Gnieźnie dwóch lokomotyw, zadecydowano o czasowym użyczeniu trzeciej na rzecz Średzkiej Kolei Powiatowej, której operator TPKS „Bana” zwrócił się w tej sprawie do Starostwa Powiatowego w Gnieźnie, wskazując na przejściowe problemy taborowe. Takie rozwiązanie spowoduje utrzymanie w sprawności trzech lokomotyw spalinowych GKW – stwierdził M. Makohoński i dodał: – Użyczenie obejmuje okres do końca tego roku, z możliwością przedłużenia. W sytuacji wyjątkowej lokomotywa może niezwłocznie powrócić do taboru użytkowanego przez GKW. Zgodnie z treścią umowy koszty ubezpieczenia, transportu, napraw i przeglądów użyczanej lokomotywy pokryją przedstawiciele TPKS „Bana”. (jw)