Shadow

Nie dajmy się oszukać – znajmy swoje prawa!


Trzy tygodnie po Światowym Dniu Konsumenta, 7 kwietnia otwarta została nowa siedziba biura gnieźnieńskiego oddziału Federacji Konsumentów, która mieści się obecnie przy Rynku 10 (nad dawną siedzibą GARG). W uroczystości udział wzięli: prezes Rady Krajowej Federacji Konsumentów Kamil Pluskwa – Dąbrowski, prezydent Gniezna Tomasz Budasz oraz prezes gnieźnieńskiego oddziału FK Waldemar Serocki.
Jak przyynał prezydent Gniezna, miasto gościło gnieźnieński oddział Federacji Konsumentów w budynku Starego Ratusza. + Ubiegaliśmy się o dofinansowanie zewnętrzne, które zakładało, że Stary Ratusz przeznaczony zostanie na cele kulturalne. Nie mogła tam być prowadzona działalność innych organizacji, między innymi Federacji Konsumentów. Moje zobowiązanie wobec federacji, to poszukanie dla niej lokalu zastępczego. Federacja wspomaga naszych mieszkańców, więc nowa lokalizacja musiała być w centrum i mieć przyjazny dostęp. Ten punkt okazał się najlepszym, bo tu, na Rynku krzyżują się wszystkie szlaki i można w to miejsce łatwo dotrzeć – pieszo, rowerem, autobusem lub samochodem. Zazdroszczę natomiast jako prezydent, widoku na starówkę z okien gabinetu prezesa. Pomogliśmy organizacyjnie i przy remoncie – powiedział prezydent Gniezna. Petenci do oddziału mogą trafić z różnymi sprawami, a czas urzędowania wyznaczono w dniach: poniedziałki (9.30-17.30) oraz we wtorki i środy (od 9 do 15). – Rewitalizacja ratusza spowodowała wykwaterowanie dotychczasowych lokatorów, między innymi oddziału Federacji Konsumentów. Otrzymaliśmy przydział w budynku przy gnieźnieńskim Rynku. Lokum jest po kapitalnym remoncie. Udzielamy pomocy merytorycznej i prawnej konsumentom, a Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji postawił przed nami zadania, które musimy wykonać. Najwięcej porad prawnych obejmuje problematykę związaną z reklamacjami wadliwych towarów i usług, niezgodnością towaru z umową i gwarancjami. Najwięcej skarg konsumenckich dotyczy obuwia – 70-80 procent. Do tego dochodzą domokrążcy, oszukujący starszych ludzi, podszywający się pod inne firmy proponują załatwić niższe rachunki. Nie brakuje także oszustw internetowych – poinformował W. Serocki. – Działamy w 35 miastach kraju, a w Gnieźnie jesteśmy od 30 lat. Dajemy pomoc w bieżących, codziennych sprawach. Najtrudniejsze sprawy to te, o większej wartości przedmiotu sporu – zakup mieszkania od developera, kredyt hipoteczny, wysokie rachunki za telefon komórkowy spowodowane niekontrolowanym pobieraniem danych. W sprawach trudnych, skomplikowanych oddział gnieźnieński ma wsparcie naszych strukturach krajowych. Prowadzimy jednolitą politykę informacyjną i edukacyjną. Konsumenci nie są często świadomi swoich uprawnień, dlatego warto przyjść i skonsultować się ze specjalistą – stwierdził K. Pluskwa – Dąbrowski.
JAROSŁAW WALERCZAK