Słowa Immanuela Kanta: „Tolerancja musi być nietolerowana wobec nietolerancji” towarzyszyły rozmowom na temat nietolerancji w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Witkowie im. Dezyderego Chłapowskiego. Aby wyjść naprzeciw problemom jakie niesie za sobą brak tolerancji, przejawiający się w terroryzmie Monika Nowakowska – Szymczak oraz Sławomira Szymajda, nauczycielki języka angielskiego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Witkowie zorganizowały wyjazd do Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich przy Wydziale Anglistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
W czwartek, 12 grudnia uczniowie Liceum Mundurowego oraz Technikum Informatycznego wzięli udział w wykładzie „Why do so many terrorists come from Brussels?” („Dlaczego tak wielu terrorystów pochodzi z Brukseli?”). Workshop był prowadzony przez Basa van**der Ham – wykładowcę Zakładu Studiów. Młodzież miała niepowtarzalną okazję dowiedzieć się o czynnikach sprzyjających fascynacji terroryzmem właśnie w Molenbeek *-* dzielnicy Brukseli. To dzielnica, która zdaniem ekspertów, z wielu powodów jest idealną bazą operacyjną dla terrorystów, tuż „pod nosem” unijnych i natowskich instytucji.
Druga część zajęć poświęcona była nauce języka niderlandzkiego. W bardzo przystępny i zabawny sposób młodzież nauczyła się podstawowych zwrotów związanych z codziennymi sytuacjami. Uczniowie ZSP w Witkowie dowiedzieli się o zaskakująco (w porównaniu z liczbą ludności Holandii) dużej liczbie osób posługujących się językiem niderlandzkim. Mowa była również o bardzo znanych osobach, które pochodzą z Holandii, m.in. *DJ Tiësto, *André Rieu/, /czy///Vincent van Gogh. Warto przypomnieć, że był to już kolejny wyjazd do /Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich przy Wydziale Anglistyki im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Przedsięwzięcia te są możliwe dzięki bardzo udanej współpracy Moniki Nowakowskiej – Szymczak z dr Robertem de Louw, pracownikiem ZSNiP, który biegle posługuje się kilkoma językami (niderlandzkim, polskim oraz angielskim) i jest bardzo otwarty na podejmowanie działań motywujących kolejne pokolenia młodych ludzi do uczenia się języków obcych.
EWA SOCHA