O dotacji 17,5 miliona złotych ze środków unijnych mogą pomarzyć władze i mieszkańcy dużo większych gmin. Do Wrześni popłyną środki na budowę nowoczesnego centrum przesiadkowego. Dzięki tej inwestycji, której całkowite koszty wynoszą ponad 21 milionów złotych, otworzy się nowa, przyjazna przestrzeń między dworcem PKP, a starówką. Skorzystają kierowcy, piesi, rowerzyści, podróżni oraz miłośnicy natury. Na ulicach pojawi się także elektryczny autobus.
Centra przesiadkowe wraz z niezbędną infrastrukturą – to nazwa projektu, który został bardzo wysoko oceniony przez urzędników Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, dzięki temu do kasy Wrześni popłyną ogromne fundusze pomagające gminie zbudować „zielony” pomost miedzy starym, a nowym miastem. – Inwestycja dotyczy terenu, który wymaga uporządkowania – mówi Karol Nowak, zastępca burmistrza Wrześni. – Mówimy o terenach „potonsilowskich”, o terenie nad rzeką Wrześnicą. Jest to miejsce w centrum, które niestety, obecnie naszą wizytówką nie jest. Tym bardziej cieszymy się z tego, że będziemy mogli zrealizować taki projekt – mówi zastępca burmistrza. Jak zauważa, w dużej części inwestycja będzie realizowana ze środków zewnętrznych, bo gmina dołoży do budowy tylko około ćwierć potrzebnej kwoty.
– Ogólnie cały projekt zakłada budowę nowych ścieżek rowerowych, dróg, pieszo-jezdni, oświetlenia, mostu, kładek, ale główna idea polega na tym, że łączymy różne rodzaje komunikacji w mieście, od samochodu, pociągu i autobusu, po rowerzystów i pieszych. Ten projekt wpisuje się w potrzeby tego terenu – zauważa K. Nowak. – Dzięki temu poprawi się także komunikacja między tzw. starym, a nowym centrum, czyli częścią miasta z rynkiem z całymi terenami „potonsilowskimi”, na których znajduje się galeria handlowa wraz z nowym budownictwem wielorodzinnym.
Planowane zmiany mają stworzyć przyjazną mieszkańcom przestrzeń między dworcem, a starówką z uwzględnieniem intensywnie obecnie zabudowywanych terenów po dawnych zakładach „Tonsil”. Dzięki temu mieszkańcy będą bezpiecznie mogli poruszać się między osiedlami, a dodatkowo uzyskają urokliwy zakątek miasta nad Wrześnicą. Co powstanie w ramach inwestycji? – Budowa bezpłatnego centrum przesiadkowego z 90 miejscami postojowymi przy dworcu PKP wyposażonego w system zliczania pojazdów oraz zadaszonego obiektu dla parkowania 22 rowerów, budowa nowych dróg gminnych o łącznej długości ok. 750 m, łączących dworzec PKP, dworzec PKS oraz centrum Wrześni wraz z chodnikami, ścieżkami rowerowymi, oświetleniem, ciągami pieszo – rowerowymi oraz miejscami postojowymi dla 140 pojazdów, przebudowa ul. Rzecznej poprzez powstanie 3 nowych punktów świetlnych oraz przebudowę ul. Wrzosowej w zakresie wymiany oświetlenia na 22 nowe punkty świetlne, powstanie ciągu pieszo – rowerowego wzdłuż rzeki Wrześnica, połączenie wrzesińskiego rynku z galerią handlową oraz dworcami PKP i PKS poprzez budowę mostu na Wrześnicy i dwóch kładek pieszo – rowerowych, budowa bezpłatnego centrum przesiadkowego przy ul. Szosa Witkowska na 148 miejsc postojowych wraz z przebudową i rozbudową drogi dojazdowej, dojścia pieszego do chodnika oraz wybudowaniem zatoki autobusowej i montażem oświetlenia oraz zakup autobusu elektrycznego.
– Cieszymy się, że powstaną nowe miejsca parkingowe w mieście. Września nie jest wyjątkiem, tych miejsc ciągle brakuje, więc tak duża liczba miejsc na parkingi i to poza ścisłym centrum jest ważna. Dla rowerzystów nowe ścieżki w fajnych miejscach, a dla pieszych łatwiejsze przemieszczanie się między nowym, a starym centrum. Jest to istotne ze względu mieszkańców starej części miasta, gdyż galerie handlowe mają tendencje do przyciągania do siebie ludzi i tym ludziom często ciężko jest się przemieszczać z tego miejsca w inne. Ta nowa komunikacja pozwoli mieszkańcom starej części lepiej się komunikować – zauważa Karol Nowak.
Inwestycja ma mieć zawrotne tempo, gdyż roboty budowlane mają potrwać niecały rok, a mieszkańcy i goście Wrześni z nowych udogodnień skorzystać mają pod koniec 2017 roku.
ALEKSANDER KARWOWSKI