Shadow

Po co są projekty Erasmus+? Warto spytać w ZSP nr 3

Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 3 w Gnieźnie jest szkołą, która bardzo skutecznie wykorzystuje szanse w programach unijnych Erasmus+ skierowanych do uczniów i nauczycieli. Od roku 2010 pozyskuje granty na realizacje projektów we współpracy ze szkołami z całej Europy. Od września tego roku uczniowie wraz z nauczycielami rozpoczęli działania przy nowym projekcie pod nazwą ,,PLANTing ideas on the stage”. Do projektu zgłosiło się ponad 70 uczniów, najlepsi z nich będą brać udział w mobilnościach zagranicznych. Jak podkreśla koordynatorka projektu w ZSP 3 Anna Kocińska, kluczowym kryterium jest znajomość języka angielskiego, umiejętność współpracy w grupie, otwartość i chęć rozwijaniasię w nowych dziedzinach.
Od 11 do 18 listopada uczniowie technikum i nauczyciele ze Szkoły Ponadpodstawowej nr 3 z Gniezna wzięli udział w wyjeździe do szkoły w Chorwacji, która jest koordynatorem całego projektu. Punktem docelowym było miasto położone w południowej części Chorwacji w Dalmacji, nad rzeką Neretvą – Metković. Jest to obszar bogaty w rożne gatunki roślin i zwierząt, a także baza wypadowa do dalszego zwiedzania dla wielu turystów. – W projekcie uczestniczyli oprócz naszych i chorwackichuczniów również uczniowie i nauczyciele z Turcji, Hiszpanii. W ciągu tygodnia uczestnicy projektu brali udział w wielu aktywnościach poświęconychochronie środowiska, a w szczególności wpływu człowieka na jego aktualny stan, mogli poznać mocne i słabe strony rolnictwa w krajach partnerskich oraz przyjrzeć się problemowi przeludnienia Stambułu jako przykładu aglomeracji miejskiej – informuje Anna Kocińska.
Uczniowie i nauczyciele uczestniczyli w zajęciach, które pozwoliły na integrację grupy i poznanie swoich kultur i tradycji. Odwiedzono m.in. Zagrzeb, Dubrovnik oraz Arboretum w Trsteno, które jest jedynym ogrodem dendrologicznym na chorwackim wybrzeżu Adriatyku o unikatowym bogactwie swoich wartości, jednoczące kulturowei naturalne dziedzictwo. Metković jest miastem, które wpisuje się swoją działalnością w ochronę środowiska. Dzięki temu można podziwiać bogatą faunę i florę dorzecza Neretvii zgromadzoną w Muzeum Historii Naturalnej z charakterystyczną dla tej rzeki kolekcją ornitologiczną, unikatową na skalę europejską.
Odbywające się codziennie warsztaty pozwoliły młodym ludziom na samodzielną ocenę różnych zagrożeń, z którymi boryka się nasze środowisko, uzmysłowić sobie, jak dużo zależy od człowieka i jak ważne jest szybkie i skuteczne przeciwdziałanie postępującym negatywnym zmianom. Dotyczy to nie tylko Polski, Turcji i Hiszpanii, ale wszystkich państw na każdym kontynencie. Podsumowaniem pobytu i wspólnych zajęć były warsztaty z technik aktorskich i teatralnych, podczas których uczniowie i aktorzy amatorskiego teatru Metkova przygotowywali tematyczny performance. W Miejskim Ośrodku Kultury wspólnie zaprojektowali kostiumy i scenografię do występu, a w ostatni dzień pobytu – jako podsumowanie – zaprezentowali się na scenie przed społecznością szkolną, rodzicami, władzami miasta.
Na zakończenie mobilności uczniowie i nauczyciele, na specjalnie zorganizowanym spotkaniu, dokonali podsumowania i omówienia działań wynikających z programu ich pobytu. Warto dodać, że każde z przedsięwzięć podejmowanych przez uczniów podczas wyjazdu wymagało znajomości języka angielskiego oraz posługiwania się tym językiem w trakcie mobilności. Każdemu uczestnikowi wręczony został certyfikat potwierdzający udział w mobilności w Chorwacji. A co o projekcie sądzą sami uczestnicy? Na co szczególnie zwracają uwagę? – Używanie języka angielskiego, kontakt z inną kulturą. Osobiście najbardziej podobały się mi występy teatralne z uczestnikami z Turcji i Chorwacji, to było bardzo spektakularne wydarzenie. Musieliśmy wykonać przebrania i nauczyć się kwestii po angielsku i wystąpić przed publicznością. Zdecydowanie polecam takie wyjazdy – powiedziała Wiktoria Wesołowska. – Wrażenia z Erasmusa mam bardzo dobre. Rodziny, które nas ugościły były bardzo miłe, uprzejme. Pobyt, zajęcia, zwiedzanie jest zawsze nowym doświadczeniem, choć trochę stresującym, nie jesteśmy w końcu u siebie, w domu. Tam panują inne zasady. Ogólnie wszystko jest bardzo fajnie zorganizowane, szkoły świetnie przygotowane, prezentacje, wycieczki, bardzo polecam. Ponadto w trakcie Erasmusa mój angielski bardzo się polepszył – dodał Kacper Magier. Odpowiadając na pytanie: po co są projekty Erasmus+, można wymienić nie tylko poznawanie nowego kraju, jego kultury, historii oraz aspektów codziennego życia mieszkańców, ale przede wszystkim pozyskiwanie przez młodych ludzi kompetencji miękkich, czyli umiejętności komunikacji, współpracy, asertywności i zaradności. Takich kompetencji nie można nauczyć się z książek, a jedynie poprzez przebywanie i pracę w wielokulturowym środowisku. Uczniowie i nauczyciele biorący udział w mobilności przywieźli ze sobą nie tylko niezapomniane wrażenia, ale też zdobyli nowych przyjaciół, z którymi mają nadzieję spotkać się ponownie, tym razem w Polsce. (okz)