Shadow

Po katastrofie na przejeździe kolejowym w Wymysłowie. Jak reagować gdy na torach zepsuje się samochód?

10 lutego na przejeździe kolejowym w Wymysłowie (niedaleko Trzemeszna) doszło do groźnie wyglądającego wypadku. Tuż po godzinie 7 rano awarii uległ samochód ciężarowy z przyczepą typu laweta, w który po chwili uderzył pociąg towarowy. PKP PLK radzi co robić w podobnej sytuacji, by uniknąć katastrofy lub zminimalizować jej skutki.
 Tym razem na szczęście nie było ofiar w ludziach, ale duże straty materialne ponieśli właściciele obu pojazdów – ciężarowego i lokomotywy. Takiego szczęścia w podobnych wypadkach w zeszłym roku nie miało aż 49 osób, które zginęły na przejazdach kolejowych zakleszczone w samochodach; 17 osób odniosło rany. Łącznie w 2021 roku na skrzyżowaniach torów i dróg doszło do 201 zdarzeń. To alarmujące liczby. W 99% za tragedią na przejazdach stoi brawura kierowcy, który myśli, że zdąży przejechać, kiedy szlabany są już opuszczane i sygnały dają sygnalizacje świetlna i dźwiękowa. Niekiedy dochodzi do awarii pojazdu, którego nie udaje się usunąć z torów. Co robić kiedy pojazd znajdzie się już między zamkniętymi rogatkami na szynach?
 Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe – spółka odpowiedzialna za infrastrukturę torową w kraju, w absolutnie kryzysowej sytuacji trzeba ewakuować z pojazdu wszystkich jego pasażerów i kierowcę, jednak kiedy jeszcze pociągu nie widać, można spróbować wyłamać rogatkę. Część kierowców tego nie robi i próbuje manewrować na zamkniętym przejeździe, by stanąć pojazdem równolegle do torów. To błąd. Wystarczy niewielka siła nacisku, by tzw. bezpiecznik drąga (przy napędzie rogatek) zadziałał i spowodował bezpieczne wyłamanie zapory, bez uszkodzenia samochodu. Natomiast kiedy dojdzie do awarii auta, należy bezzwłocznie opuścić pojazd zabierając ze sobą pasażerów, opuścić przejazd i szybko zadzwonić na numer alarmowy 112 podając specjalnie umieszczone na rogatkach dane. Mowa tu o żółtych naklejkach, które znajdują się na napędach rogatek lub na krzyżach świętego Andrzeja od strony torów. Są na nich trzy ważne numery: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu (numer skrzyżowania), który precyzyjnie określa położenie przejazdu, numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie i zdrowie oraz numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać nieprawidłowości i awarie na przejazdach, które nie zagrażają bezpośrednio życiu. Polskie Linie Kolejowe współpracują z numerem ratunkowym 112 od 2018 roku i wdrożone są tu szybkie procedury radzenia sobie w takich wypadkach. Dzięki temu można uniknąć tragedii na torach lub ją przynajmniej zminimalizować. – Do wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA systemu żółtych naklejek (połowa 2018 roku) zarejestrowano ponad 18 tysięcy reakcji na zagrożenia. W 530 przypadkach wstrzymano ruch pociągów i wezwano pomoc. W ponad 1200 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, co zapewniło bezpieczeństwo pasażerom i osobom na przejeździe – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Pamiętajmy również o podstawowych zasadach przekraczania przejazdów kolejowych. Znak STOP oznacza konieczność zatrzymania się przed przejazdem. Czerwone światło bezwzględnie zakazuje wjazdu na przejazd – pulsująca sygnalizacja oznacza, że za chwilę na przejeździe pojawi się pociąg. Na przejazd można wjechać jedynie, gdy sygnalizacja jest wyłączona, a rogatki znajdują się w pozycji pionowej.Zbliżając się do przejazdu należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg. ALEKSANDER KARWOWSKI