Przygotowują już czerwcowy „Weekend na Szlaku Piastowskim”

W czwartek, 6 września w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego w Gnieźnie podsumowano trzeci „Weekend na Szlaku Piastowskim”, którego głównym organizatorem było stowarzyszenie Klaster Turystyczny „Szlak Piastowski w Wielkopolsce”. Przypomnijmy, impreza odbywała się od 22 do 24 czerwca, a przedsięwzięcie miało za zadanie pokazanie atrakcyjności tego najważniejszego szlaku kulturowego w Polsce na terenie Wielkopolski i Kujaw.
Jesteśmy po organizacji trzeciej edycji i po trzech latach mamy pewne przemyślenia. Chcemy pobudzić większą aktywność wśród zarządzających obiektami i wśród uczestników. Postanowiliśmy spisać pewne zasady organizacji dotyczące już czwartego „Weekendu”. Szybciej ruszamy z organizacją niż było do tej pory. Mamy świadomość, iż wszystkie podmioty budżetowe, na przykład muzea pozyskują wcześnie środki na swoją działalność i czasami jest tak, że ta informacja jest spóźniona. Jeśli chcemy, by nasza impreza przebiła się poza regiony Wielkopolski i Kujaw, to musimy wyjść z promocją szybciej i szerzej. Już teraz opracowaliśmy motyw przewodni kolejnego, czwartego „Weekendu” – gry i zabawy małych Słowian, a termin wyznaczyliśmy od 21 do 23 czerwca. Zaproponujemy więc atrakcje dla rodzin z dziećmi. Właśnie rodziny z dziećmi są głównymi uczestnikami wizyt na Szlaku Piastowskim, więc do nich skierujemy ofertę. Chcemy, by zarządzający obiektami zastanowili się, jaką ofertę w tym czasie przygotują. Promować będziemy wydarzenia unikatowe, stąd rozróżnienie na te wyróżniające się i standardowe. Tam, gdzie będzie większe zaangażowanie, położymy większy nacisk na promowanie tych miejsc i tych wydarzeń. Turystyka na Szlaku Piastowski się zmieniła. Kiedyś były to ogromne liczby autokarów, a teraz idzie to w kierunku turystyki rodzinnej. Wybraliśmy więc koniec roku szkolnego oraz początek wakacji. Będziemy starali się, by więcej zdarzeń działo się w obiektach, by nie zaskoczyła nas pogoda. Będziemy zachęcali organizatorów turystyki aktywnej, by oni uczestniczyli w tym wydarzeniu jako partnerzy, a klaster będzie ich wspierał – powiedziała Agnieszka Rzempała-Chmielewska, prezes klastra. Jak podkreśliła Beata Tarczyńska, starosta powiatu gnieźnieńskiego, zawsze trzeba dążyć do ideału. – Mamy już pewne doświadczenie, a do czwartej edycji przygotowujemy się wcześniej. Chodzi o to, by odwiedzanie Szlaku Piastowskiego „wbiło się” w schemat początku wakacji – dodała starosta B. Tarczyńska. Tomasz Wiktor, dyrektor Departamentu Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego potwierdził, że święto szlaku jest największą jednorazową dotacją turystyczną w samorządzie województwa wielkopolskiego. – Od 3 lat przekazujemy na ten cel po 40 000 złotych i jesteśmy zdeterminowani, by to utrzymywać – stwierdził T. Wiktor. – „Weekend na Szlaku Piastowskim” posłuży między innymi do promocji wewnętrznej szlaku, by mieszkańcy poznali ofertę terenu, na którym mieszkają. Chodzi również o przyciągnięcie turystów na Szlak Piastowski poprzez mocniejsze działania promocyjne dotyczące tego produktu turystycznego – wskazał Marcin Habel, naczelnik Wydziału Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. JAROSŁAW WALERCZAK