Przyszłość dzieje się teraz. W Gnieźnie rozmawiano o zastosowaniu cyfrowych technologii w szkole

Dyrektorzy szkół i nauczyciele z całej Polski, przyjechali na dwa dni do Gniezna, by tutaj zapoznać się z możliwościami, jakie daje świat cyfrowy szkole w XXI wieku. Współgospodarzem wydarzenia po raz kolejny jest Szkoła Podstawowa nr 12, która jest jednym z liderów w Polsce w stosowaniu narzędzi cyfrowych w edukacji.
Prelegenci, wystawcy oraz firmy z branży zaawansowanych technologii, spotkali się w SP nr 12 w Gnieźnie, by wspólnie porozmawiać o zastosowaniu rozwiązań cyfrowych w edukacji. Ogólnopolska konferencja „Szkoły w chmurze – budowanie kompetencji cyfrowych wXXI wieku”, to kontynuacja wcześniejszych wydarzeń, których gospodarzami jest Miasto Gniezno, SP nr 12 i w tym roku SP nr 3. Piątego i szóstego 5-6 kwietnia właśnie popularna „dwunastka” zamieniła się w najważniejsze miejsce w kraju, w którym dyskutowano o szkole przyszłości, ale w odniesieniu do teraźniejszości, gdyż automatyka, robotyka, operacje „w chmurze”, czy transmisje streamingowe lekcji – dzieją się już dziś na lekcjach. Przestronne korytarze szkoły, w miejsce uczniów (konferencja odbyła się w czasie szkolnych rekolekcji), przejęli wystawcy – m.in. Ministerstwo Cyfryzacji, Microsoft, Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) i liczne firmy, specjalizujące się w dostarczaniu rozwiązań cyfrowych dla szkół (m.in. producenci drukarek 3D, sztucznej inteligencji czy robotów).
Cyfrowa szkoła już dziś wita uczniów, o czym świadczy m.in. przykład SP nr 12. – Istotne jest to, że w całej Polsce każda szkoła będzie mieć dostęp do internetu – zauważa Paweł Jagielski, wicedyrektor szkoły i organizator konferencji. – Dzieci i młodzież poprzez portale, dostaną dostęp do zasobów „e-„, które dziś w każdej dziedzinie są wykorzystywane – dodaje. W „dwunastce” już od kilku lat świat codziennego funkcjonowania administracyjnego szkoły znajduje się w tzw. chmurze obliczeniowej. – Tzw. „Szkoła w Chmurze” to są działania opierające się na serwerach poza obiektem, w wirtualnej rzeczywistości. Te działania są zabezpieczone, mają wiele kopii zapasowych. W Gnieźnie już wszystkie szkoły podstawowe są w „chmurze” i pracują na rozwiązaniu Office 365 firmy Microsoft, które wprowadziliśmy trzy lata temu. W każdej szkole zdaje to egzamin – zapewnia P. Jagielski.
W Gnieźnie odbywają się już zajęcia w Klubie Młodego Programisty. Warsztaty te uruchomione przez Ministerstwo Cyfryzacji i Państwowy Instytut Badawczy NASK na terenie całej Polski, to rzecz wyjątkowa. – Kluby te powstały, żeby przybliżać programowanie dzieciom i ich rodzicom. Próbujemy odczarować słowo „programowanie” i pokazać, że możemy je wykorzystać w codziennym życiu. Dzieci ucząc się programować czy kodować, zwiększają swoje kompetencje w różnych obszarach swojego życia – zauważa Aleksandra Zacharska z NASK. Artur Rudnicki, Konsultant Microsoft dla Edukacji, dodaje: – Dzisiejsza młodzież rodzi się z technologią, a my wychodzimy jej naprzeciw. Chcielibyśmy, żeby z tą technologią się szybko rozwijała i umiała z niej korzystać, ale korzystać mądrze. Stawiamy na to, byśmy nauczyli się za pomocą technologii rozwiązywać problemy.
Namacalne narzędzie podczas konferencji zaprezentował jeden z najlepszych informatyków świata, Czech Bohumir Soukup z firmy SGP Systems, który opowiedział o „Baltie”. – To narzędzie do nauki programowania i uruchomienia myślenia. Zależy nam, żeby wszyscy zrozumieli po co te komputery i technologie są. To podobnie jak z samochodem. Mamy dwa typy jego użytkowników – kierowca i pasażer. Tak samo jest z technologiami edukacyjnymi. Pasażer jest odbiorcą, np. gra w gry. Programiści to kierowcy tego postępu – obrazuje. Narzędzia firmy SGP Systems są bazą, na której opierają swoje zastosowania m.in. Microsoft, Lego czy Google.
Napędem technologicznego skoku w szkołach jest OSE – Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, która jest projektem rządowym. – OSE to pełne podłączenie się do sieci, która daje prędkość internetu pozwalającą na zupełne korzystanie z jego zasobów w wymiarze dydaktycznym. Powstaje kompleksowy portal, ze scenariuszami lekcji, z konkretnymi narzędziami dla nauczycieli, pomagającymi im w prowadzeniu zajęć. To także wymiana działań między szkołami, np. robienia wspólnych lekcji poprzez streaminigi wideo – mówi Bohdan Pawłowicz, dyrektor marketingu NASK.
Samorząd gminny w Gnieźnie już od lat kieruje się w stronę zastosowania świata cyfrowego w edukacji. – Zależy nam na usprawnianiu procesu edukacyjnego naszych uczniów – podkreśla Michał Powałowski, wiceprezydent Gniezna. – Postęp technologiczny wkracza w nasze życie i edukacja musi być do tego dostosowana. Musimy rozmawiać z uczniem jego językiem, za pomocą technicznych środków. Uczniowi musimy realnie pokazać, że to co mamy na ekranie, można wydrukować w technologii 3D, a programowaniem nauczyć myślenia koncepcyjnego. To wszystko jest dziś priorytetem w edukacji. Musimy nasze szkoły do tego dostosowywać.
Po uroczystym otwarciu konferencji, którego dokonał Zbigniew Sypniewski, dyrektor szkoły, rozpoczęły się bloki warsztatowe, podzielone na prezentacje najnowszych zastosowań w cyfrowej edukacji. ALEKSANDER KARWOWSKI