Shadow

Rewolucja w gnieźnieńskiej komunikacji publicznej? 10 elektrycznych autobusów czeka. Miasto siada do rozmów o finansowaniu ich zakupu

Az 340 elektrycznych autobusów miejskich może pojawić się na ulicach średnich i mniejszych polskich miast dzięki finansowaniu z konkursowej edycji rządowego programu „Zielony Transport Publiczny”. Wysoko w rankingu znalazł się gnieźnieński wniosek. Oznacza to zielone światło na zakup 10 zeroemisyjnych pojazdów, ale przed władzami miasta rozmowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o zasadach sfinansowania tak dużego zakupu.
Na 26. miejscu listy rankingowej (na 67. zaakceptowanych wniosków) znalazł się gnieźnieński projekt pn. „Zakup autobusów elektrycznych dla Miasta Gniezna wraz z infrastrukturą”. Mowa tu o wynikach naboru programu „Zielony Transport Publiczny”, który realizuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Sam program ma zrewolucjonizować komunikację zbiorową w polskich miastach. Autobusy elektryczne, to dziś w dużych aglomeracjach żadna nowość, ale mniejszym miastom trudno jest dokonać zakupów takiego taboru z własnych budżetów. Stąd NFOŚiGW przygotował dla samorządów 1,26 mld zł jako pomoc w zakupie nowoczesnego taboru. – Takie rządowe wsparcie rozwoju miejskiej elektromobilności jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych ośrodków. Mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i jakości życia w mniejszych miejscowościach – zauważa Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska. Środki z programu trafią do średnich i mniejszych miast, takich jak np. Gniezno, Pułtusk, Września, Bolesławiec, czy Świdnica i to w tych miastach na ulicach za kilka lub kilkanaście miesięcy mają pojawić się autobusy elektryczne, wodorowe oraz infrastruktura do ich zasilania w energię.
– Warto także podkreślić, że w tej odsłonie programu „Zielony Transport Publiczny” zostały przewidziane preferencje dla mniejszych samorządów, które chcą rozwijać „zielony” transport miejski, a na co dzień mierzą się z wyzwaniami społeczno-gospodarczymi. Dzięki kolejnemu zastrzykowi wsparcia na modernizację taboru miejskiego takie samorządy będą mogły łatwiej radzić sobie z problemem wykluczenia transportowego, które według różnych szacunków może dotykać od 11 do nawet 15 mln Polaków – zauważa Paweł Mirowski, p.o. prezes NFOŚiGW. Co mieści się w ramach gnieźnieńskiego projektu zgłoszonego do programu? – Zaplanowaliśmy pozyskanie 10 elektrycznych autobusów. Całość wniosku opiewa na kwotę ponad 30 mln złotych, z czego dofinansowanie wynosi blisko 19 mln złotych. Zatem musimy resztę wygenerować ze swoich środków. Jesteśmy na to przygotowani – mówi Jarosław Grobelny, wiceprezydent Gniezna. Jak zdradza, teraz przed władzami miasta negocjacje z funduszem o ostatecznym kształcie finansowania drogiego zakupu. – To pierwszy krok do zmian naszego transportu publicznego w mieście. Chcemy by był on bardziej „zielony”, ekologiczny – dodaje. Okres realizacji wniosku mieści się w latach 2023-2024. Jest on dość długi, ponieważ przed zakupem samych pojazdów, trzeba wybudować niezbędną do ich zasilenia infrastrukturę. W przypadku autobusów elektrycznych najpopularniejsze są dwie formy zasilania pojazdów – w zajezdni podczas nocnego postoju autobusu, lub doładowywanie na końcówkach pętli, w czasie rozkładowej przerwy. W Gnieźnie ma być zastosowane to drugie rozwiązanie.
Warto wspomnieć, że gnieźnieńskie MPK testowało już elektryczny autobusSolaris Urbino 12 Electric, produkowany w podpoznańskich zakładach Solaris Bus & Coach SA. Na przełomie maja i czerwca 2020 roku przez 2 tygodnie gnieźnieńscy pasażerowie mogli przekonać się ile korzyści daje zeroemisyjny pojazd. Nie dość, że praktycznie nie emituje on hałasu, to w dodatku nie pozostawia za sobą żadnych efektów zasilania jego silnika, jak ciepło czy spaliny. Wyeliminowanie silnika spalinowego powoduje też, że w samym pojeździe nie da się odczuć wibracji wywołanych jego pracą. ALEKSANDER KARWOWSKI