Rok 2019 w turystyce. Dane frekwencyjne trochę lepsze niż rok wcześniej

Nowa siedziba Informacji Turystycznej w odrestaurowanym Starym Ratuszu, to z pewnością nowe szanse na lepszą obsługę turystów przybywających do Gniezna. Jak wynika z danych udostępnionych przez Organizację Turystyczną „Szlak Piastowski” – sezon turystyczny w miesiącach: styczeń – połowa września, był podobny do ubiegłorocznego. „Efektu roku 2016”, kiedy w części obchodzono w Gnieźnie centralne obchody państwowe rocznicy chrztu Polski, ciągle nie można pobić, choć dużą świeżość wniósł Trakt Królewski.
Siedziba Informacji Turystycznej, która przez wiele lat mieściła się w małych pomieszczeniach przy gnieźnieńskim Rynku, w końcu przeniesiona została do nowych wnętrz. To wszystko za sprawą generalnego remontu Starego Ratusza przy gnieźnieńskim deptaku, który pozwolił na wygospodarowanie komfortowych pomieszczeń w parterze zabytkowego gmachu. Teraz, dzięki lokalizacji punktu w lokalu należącym do miasta (wejście od ul. Rzeźnickiej), OT „Szlak Piastowski” płaci symboliczną kwotę najmu w wysokości 200 złotych miesięcznie. Dodatkowo Urząd Miejski zakupił potrzebne wyposażenie pomieszczeń za 38 tys. złotych. Dzięki tym zabiegom gnieźnieńska Informacja Turystyczna przypomina wyglądem podobne punkty w Europie zachodniej. Można tu nie tylko zasięgnąć informacji od pracowników, którzy władają językami obcymi, ale także skorzystać z elektronicznych ekranów dotykowych, które również przedstawiają zainteresowanym turystom atrakcje okolicy oraz ciekawe wydarzenia. IT to także wydawnictwa, przewodniki, mapy oraz pamiątki. Warto też dodać, że obiekt jest dostępny dla osób niepełnosprawnych, a od 1 sierpnia można płacić w nim za pomocą kart i systemów płatniczych.
Jak informuje OT „Szlak Piastowski” – od stycznia do połowy września, stronę internetową organizacji odwiedziło 11 818 osób. Dzięki monitoringowi regionów, z których pochodzą „kliknięcia” użytkowników wynika, że oferty turystycznej szukali na stronie głównie Polacy, ale także obywatele Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji, Korei Południowej, Wielkiej Brytanii, Kanady, Holandii, Chin i Japonii. Natomiast z terenu kraju najwięcej zainteresowanych treścią strony, wchodziło na nią z województwa mazowieckiego (3595 wejść). Jeśli chodzi o ilość turystów indywidualnych, którzy skorzystali z usług Informacji Turystycznej, poziom ten podobny jest do ubiegłorocznego. Szczyt sezonu przypadł standardowo w lipcu i sierpniu. Następnie wysoki wskaźnik odwiedzin Gniezna miał miejsce w maju. Lipiec w turystyce indywidualnej, to obsłużenie 2578 osób i był to najlepszy lipiec w ostatnich pięciu latach (nie licząc rocznicowego 2016 roku). Ciepłe miesiące początku roku okazały się dobrą okazją do odwiedzenia Gniezna, bo jak wynika z danych – styczeń, luty i marzec przyniosły rekordowe wizyty turystów indywidualnych (odpowiednio: 281, 326, 272). Stosunkowo słaby był sierpień, gdzie do IT zgłosiło się „tylko” 1915 turystów (najmniej w ostatnich czterech latach). Ogółem w okresie styczeń – połowa września 2019 r. OT „Szlak Piastowski” udzieliła informacji 8 344 turystom indywidualnym, w tym turystom z zagranicy w liczbie 358.
Jeśli chodzi o wycieczki i grupy zorganizowane, które skorzystały z usług organizacji, najlepiej wypadł w tym roku maj, kiedy obsłużono ich aż 141 i to najlepszy wynik od pięciu lat. „Jest to związane ze wzmożonym ruchem wycieczek szkolnych, które poza innymi grupami zorganizowanymi, takimi jak np. związki emerytów, seniorów, różne grupy zawodowe, parafie – najliczniej odwiedzają nasze miasto i region” – informuje organizacja. Grupy zorganizowane, były oprowadzane przez przewodników organizacji władającymi językami: angielskim, niemieckim, włoskim, rosyjskim i francuskim. ALEKSANDER KARWOWSKI
Fot. OT „Szlak Piastowski”