W poniedziałek, 2 sierpnia uroczyście otwarto inwestycję, która ma na celu zachęcenie gnieźnian i mieszkańców powiatu do częstszego wybierania alternatywnych źródeł transportu. Tuż przy dworcu PKP możemy zostawić swój pojazd i przesiąść się do transportu zbiorowego, np. do pociągu, autobusu lub wsiąść na rower. To właśnie Gnieźnieński Rower Miejski cieszy najbardziej mieszkańców. Aż 115 jednośladów udostępniono już w 31 punktach na terenie miasta, a przejazd rowerem do 30 minut jest darmowy.
Od 1 lipca działa przy ulicy Pocztowej parking dla samochodów na 87 miejsc oraz wiaty i miejsca postojowe dla rowerów, a miesiąc później na perony dworca autobusowego wjechały pierwsze autobusy. W dodatku z pobliskiej stacji mieszkańcy po raz pierwszy wyjechali na gnieźnieńskie ulice miejskimi rowerami. Tym samym trwająca od września 2020 roku inwestycja została zakończona. Dzięki niej nie tylko zmieniło się otoczenie przed dworcem PKP, które dotychczas chluby miastu nie przynosiło, ale przede wszystkim powstała przestrzeń, która w jednym miejscu zintegruje różne środki transportu. Kto bywa w tej okolicy w porannych godzinach szczytu komunikacyjnego, te wie – że ulice Dworcowa, Pocztowa i cały rejon Parku Kościuszki to newralgiczne i ważne dla mieszkańców miejsca. Od rana z autobusów „wysypują” się tutaj tłumy dzieci i młodzieży zmierzające do szkół, dorośli i studenci pędzą na pociąg do Poznania, a cała okolica zastawiana jest parkującymi samochodami. Teraz wszystkie formy transportu zbliżyły się do dworca PKP. Ułatwia to szybkie i sprawne przesiadanie się między samochodami, pociągami, autobusami i rowerami. To właśnie rowery są najciekawszym elementem wartego prawie 5,4 mln złotych projektu współfinansowanego przez Unię Europejską (dofinansowanie wyniosło prawie 4,5 mln zł).
Gnieźnieński Rower Miejski (GRM) to 115 jednośladów, które stanęły na gnieźnieńskich ulicach. Można je wypożyczać dzięki dedykowanej aplikacji lub za pomocą sms-a. Jazda do 30 minut po mieście jest za darmo. Wystarczy odstawić rower na jedno z 31 oznaczonych tabliczkami miejsc. Jeśli rowerzysta chce jeździć dłużej – dopłaca 1 grosz za minutę jazdy. Tym samym Gniezno dołączyło do kilkuset miast i miejscowości w Polsce, które opanowała „rowerowa rewolucja” i samorządy zachęcają w ten sposób mieszkańców do bardziej ekologicznego i zdrowego źródła transportu.
*Perony już zapełniają się podróżnymi, a rowery przejęli mieszkańcy*
W poniedziałek, 2 sierpnia, chwilę po godzinie 12, na trzeci peron nowego dworca wjechał uroczyście pierwszy autobus. Z Solarisa gnieźnieńskiego MPK (również zakupionego za środki europejskie) wysiedli włodarze miasta, przedstawiciele spółek grupy PKP i MPK oraz wicemarszałek województwa. To dzięki współpracy tych podmiotów udało się zrealizować projekt, który odmienił przestrzeń w okolicy dworca kolejowego. – Jeszcze kilka lat temu – jakbyśmy zamknęli oczy – to widzieliśmy w tym miejscu stare wiaty, zniszczony peron, krzywe chodniki. Kawałek dalej stały samochody w błocie. Zresztą każdy kto dojeżdżał gdzieś pociągiem miał problem z zaparkowaniem. Do tego zniszczone parki, przez które strach było przejść. Ale dziś kończymy etap przebudowy infrastrukturalnej tego obszaru – cieszy się Tomasz Budasz, prezydent Gniezna. Jak zauważa włodarz miasta, przemiana tego fragmentu zaczęła się od inwestycji PKP przed laty – remontu dworca kolejowego wraz z peronami. – Tą inwestycją udowadniamy panu marszałkowi, że środki europejskie w kwocie 4,5 mln złotych, które urząd nam przekazał, zostały dobrze wydatkowane. Panie marszałku, mogę zapewnić, że my naprawdę ubiegając się o każdą złotówkę z Unii Europejskiej, robimy wszystko by była dobrze i profesjonalnie wydatkowana – zwrócił się do Wojciecha Jankowiaka. – Mam ciągle przed oczyma jak ten teren wyglądał przed tymi inwestycjami – odparł wicemarszałek województwa. – Należą się państwu serdeczne gratulacje, bo to co widzimy zaczyna być wizytówką Gniezna. Ale nie to jest najistotniejsze. Najistotniejsza jest funkcja tego terenu. Chodzi o to, by móc bezpiecznie i sprawnie tutaj dotrzeć, zostawić samochód czy rower i przesiąść się na inny środek lokomocji. To jest to gospodarskie myślenie i spojrzenie władz miasta, że nie tylko służy ta inwestycja mieszkańcom miasta, ale i okolicznych miejscowości – podkreślił.
Jak dodał W. Jankowiak, projekt były świetnie przygotowany i napisany, zatem decyzja o przyznaniu dofinansowania mogła być tylko jedna. Po przecięciu wstęgi przez zaproszonych gości, odbyła się uroczysta inauguracja roweru miejskiego. Gnieźnianie chętnie zasiedli na srebrne jednoślady i ruszyli w pierwszą trasę – z Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego, na gnieźnieński Rynek. W opinii rowerzystów, udostępnione w ramach systemu rowery są bardzo sprawne i komfortowe. Trzeba też pamiętać, że po pokonaniu planowanego przejazdu należy zamknąć ręcznie blokadę tylnego koła. Biorąc pod uwagę dostępną technologię, blokada roweru umożliwia pozostawienie go poza stojakami, w wybranym przez użytkownika bezpiecznym miejscu. Należy pamiętać, aby nie zostawiać rowerów na środku chodnika, drogi, w miejscach do tego nie przeznaczonych. Regulamin, lokalizacje stref parkowania oraz cennik znajdują się na stronie rowergniezno.eu. ALEKSANDER KARWOWSKI