Szkoły muszą wdrożyć procedury bezpieczeństwa

Dramatyczne wiadomości o atakach terrorystycznych w szkołach, strzelaninach, czy innych groźnych sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu uczniów, do tej pory docierały do nas tylko z zagranicy. Niestety, niedawne dramatyczne wiadomości dotyczą także polskich szkół. W Warszawie uczeń zaatakował nożem ze skutkiem śmiertelnym swojego kolegę. Także w powiecie gnieźnieńskim w okresie matur dotknęły szkoły średnie groźby wybuchu bomby w okresie matur. Jak się okazuje polskie szkoły nie mają wypracowanych procedur na takie kryzysowe sytuacje.
Ten stan stara się zmienić Polskie Centrum Analityczne (PCA), które w czwartek, 23 maja zorganizowało wraz z Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Trzemesznie konferencję „Bezpieczna Szkoła Bezpieczna Przyszłość”. Do Trzemeszna przyjechali dyrektorzy szkół z całej Wielkopolski. Wybór ZSOiZ w Trzemesznie nie był przypadkowy, jest to jedyna szkoła w powiecie gnieźnieńskim, która przy pomocy PCA opracowała procedury bezpieczeństwa. Nie bez znaczenia był fakt, iż do liceum w Trzemesznie uczęszczał założyciel Polskiego Centrum Analitycznego – płk rez. dr Krzysztof Danielewicz.
Członkowie PCA przygotowali kilka prelekcji, wykładów i pokazów multimedialnych. Wykład inauguracyjny „Bezpieczeństwo w szkołach – teoria i praktyka” wygłosił płk rez. dr Krzysztof Danielewicz. – Podczas naszych szkoleń, gdy pytamy nauczycieli, czy w danej szkole jest bezpiecznie, odpowiedź jest twierdząca. Gdy pytamy dlaczego tak sądzą, słyszymy „bo nic się dotąd nie stało”. Wtedy komentuję taką odpowiedź jednoznacznie. Nic się nie stało, nie dlatego, że macie odpowiednie procedury, ale dlatego że macie szczęście – mówił m.in. K. Danielewicz. W dalszej części wykładu poruszano takie kwestie, jak zachowanie wobec osoby z bronią, jakie symptomy pozwalają rozpoznać kto może stwarzać zagrożenie. Obalono także mit skuteczności barykadowania się w klasach i wiele innych. – Większość ludzi uważa, że jak ktoś strzela, trzeba się położyć na podłodze i czekać. Ja to nazywam maksimum optymizmu. Takie zachowanie wynika z założenia, że mężczyzna z bronią jest bardziej niebezpieczny niż np. z krzesłem. Co jest lepsze w takiej sytuacji, leżeć i być optymistą, czy zareagować?Każda reakcja, rzucenie w taką osobę torebką, krzesłem, czymkolwiek daje szansę i dodatkowe możliwości –mówił K. Danielewicz.
O uregulowaniach prawnych warunkujących kwestie bezpieczeństwa w szkołach, mówiła radca prawny Katarzyna Wieczorek – Dubska. Ponieważ część ekspertów PCA brała udział w projekcie Ministerstwa Edukacji Narodowej „Bezpieczna Szkoła Bezpieczna Przyszłość”, płk rez. Maciej Matysiak mówił o wnioskach, jakie PCA wypracowało po jego realizacji. O tym, jak ważne jest wprowadzenie procedur bezpieczeństwa w szkole mówił K. Danielewicz, posiłkując się zdjęciami i filmami z przeprowadzonych w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Trzemesznie ćwiczeń procedur na wypadek różnych zagrożeń. Na zakończenie konferencji o agresywnych rodzicu i uczniu w stosunku do nauczyciela mówił płk rez. dr Jan Wilk. Spotkanie zakończono wykładem K. Wieczorek – Dubskiej o mediacjach w środowisku szkolnym.
RENATA PAŁUCKA