Shadow

Technologia przyszłości zmienia Wielkopolskę już teraz

Władze województwa wielkopolskiego rzucając przed kilkoma laty hasło, że nasz region stanie się polskim „zagłębiem wodorowym”, chyba nie spodziewały się, że pod Koninem tak szybko rozpocznie się produkcja tego ekologicznego paliwa. Dziś mamy „wodorowe” klasy patronackie oraz porozumienie uczelni wyższych, samorządów i biznesu, a już w najbliższych miesiącach po wielkopolskich miastach będą jeździć wodorowe autobusy. Paliwo przyszłości, o którym myśli świat, w Wielkopolsce już jest wdrażane.
Poznań w tym roku zakupi 25 autobusów wodorowych, a Konin już w lipcu będzie miał pierwsze takie pojazdy w taborze swojej spółki przewozowej. Takie pojazdy zasilane wodorem emitują tylko parę wodną. Jednak wdrażanie w polskich miastach tak zaawansowanych technologicznie pojazdów nie byłoby łatwe, gdyby nie źródła produkcji samego wodoru oraz sprzyjający mu klimat – zarówno samorządów jak i biznesu. Prawdopodobnie pierwsze pozwolenie w Polscena prowadzenie instalacji do spalania paliw i produkcji wodoru, podpisał 31 grudnia 2021 roku Jacek Bogusławski, członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego. Otrzymała ją spółka ZE PAK SA czyli dawny Zespół Elektrowni Pątnów – Adamów – Konin należący do najbogatszego Polaka – Zygmunta Solorza. To właśnie na terenie elektrowni w Koninie powstała już wysokotechnologiczna instalacja do produkcji wodoru, która będzie m.in. zasilać konińskie autobusy. Jak już wiadomo, „brunatne zagłębie węglowe” w okolicy Konina niebawem będzie historią. Odkrywki węgla przestaną tu być eksploatowane, a piece spalające to paliwo dla pozyskania energii elektrycznej – wygaszane. W przyszłości powstanie tu nowoczesna elektrownia jądrowa w nowej amerykańskiej technologii, co uzupełni ofertę produkowanej tu czystej energii wodorowej czy wiatrowej.
Jak zauważa Bogusławski, wodór jest potrzebny nam w życiu codziennym i w światowym wyścigu o wdrażanie tej technologii Wielkopolska ma być liderem. Zaraz będą po naszych ulicach jeździć wodorowe autobusy, ale też pojawią się pociągi, samochody i rowery w tej technologii. Choćby dlatego w 2019 roku została powołana Wielkopolska Platforma Wodorowa, która jest organem opiniotwórczym w kwestiach prowadzenia polityki gospodarczej w obrębie technologii nisko i zeroemisyjnych, w tym wodorowych, która skupia m.in. przedstawicieli świata nauki, samorządu, czy biznesu. – Jednym z najważniejszych zadań, jakie przed nami stoi jest wytłumaczenie ludziom, że wodór jest bezpieczny, dlatego edukujemy np. poprzez patronaty nad klasami wodorowymi w wielkopolskich szkołach. Dorosłym tłumaczymy, że wodór jest bezpieczniejszy niż gaz, którym tankujemy nasze pojazdy i obalamy mity dotyczące sterowca Hindenburg, do katastrofy którego doprowadziła iskra elektryczna, a nie sam wodór – zauważa Jacek Bogusławski. Już w maju tego roku na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, wielkopolski samorząd zorganizuje pierwsze Środkowoeuropejskie Forum Technologii Wodorowych.
Instalacja spółki ZE PAK SA w Koninie może w ciągu doby wyprodukować 1 tonę wodoru. Wystarczy ona do zatankowania do pełna 30 autobusów zasilanych tą „zieloną energią”. Do jej powstania wykorzystywana będzie biomasa i energia słoneczna. ALEKSANDER KARWOWSKI