Shadow

To już niemal pewne! Na gnieźnieńskie ulice wyjadą pierwsze elektryczne autobusy

Tabor gnieźnieńskiego MPK wzbogaci się o 10 nowych elektrycznych autobusów. Zakup jest możliwy dzięki dotacji z rządowego programu „Zielony transport publiczny”. To prawdziwa rewolucja dla miejskiego przewoźnika. Oznacza ona przebudowę zajezdni, by zmieścić w niej urządzenia do ładowania pojazdów, ale zmiany da się odczuć też w mieście, kiedy na ulice wyjadą zeroemisyjne autobusy.
Będą ciche, nie wyemitują spalin i zabiorą na swój pokład większą ilość pasażerów. Poznaliśmy rezultat przetargu na zakup przez Miasto Gniezno dziesięciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych. Do magistratu wpłynęła tylko jedna oferta i mieści się ona w środkach finansowych przygotowanych na ten cel przez miasto. Jednak tak drogi zakup nie byłby możliwy dla samorządu bez wsparcia zewnętrznego. Władze skierowały wniosek o dotację z konkursowej edycji rządowego programu „Zielony Transport Publiczny”. W jego ramach Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zapewnia sowitą dotację na zakup dla miast i miasteczek elektrycznych autobusów. Wniosek Gniezna uplasował się na 26. miejscu listy rankingowej (na 67 zaakceptowanych wniosków), co oznaczało przyznanie miastu dotacji w wysokości aż 19 milionów złotych. Sam rządowy program ma zrewolucjonizować komunikację zbiorową w polskich miastach. Autobusy elektryczne to dziś w dużych aglomeracjach żadna nowość, ale dla mniejszych miast zakup tak nowoczesnego taboru jest trudny, jeśli nie powiedzieć, że nie osiągalny. Koszt jednego autobusu zasilanego prądem wynosi około (w zależności od producenta) 2,5 miliona złotych. Pierwsze środki z rządowego programu „Zielony transport publiczny” już popłynęły do polskich samorządów. Zeroemisyjne elektryczne autobusy wraz z infrastrukturą towarzyszącą, pojawiają się już w Piotrkowie Trybunalskim, Radomsku, Stalowej Woli, czy w Zakopanem.
Dziś już wiemy, że do Gniezna przyjadą nowe autobusy elektryczne marki Solaris. To jedyna oferta, która wpłynęła na miejski przetarg. Łączy koszt zakupu pojazdów wraz z całą infrastrukturą do ich ładowania, wyniesie blisko 30 milionów złotych. Dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oznacza to rewolucję. Zakup to nie tylko same nowe pojazdy, ale potrzebna będzie przebudowa zajezdni do ich ładowania oraz przeszkolenie pracowników do ich obsługi. Pierwsze autobusy pojawią się w Gnieźnie w 2024 roku, a druga partia będzie dostarczona w pierwszym kwartale roku 2025. Nowe pojazdy będą klasy MAXI, co oznacza, że będą posiadać długość od 11,8 do 12,2 m i zabiorą maksymalnie do 70 pasażerów. Zasięg każdego z pojazdów wynosić będzie 220 kilometrów na jednym ładowaniu. Autobusy będą zasilane energią podczas postojów w zajezdni przy ulicy Wesołej. We wnętrzu każdego z nich pasażer znajdzie biletomat, ładowarki USB, klimatyzację oraz wyświetlacz LCD. Obecnie MPK dysponuje 40 autobusami, ale wszystkie zasilane są olejem napędowym. Średni wiek taboru MPK wynosi 11 lat. Najstarsze autobusy nie należą do najbardziej ekologicznych. Prawie połowa taboru to pojazdy o emisji spalin norm Euro – 2 i 3 (obecnie obowiązuje norma Euro 6), czyli dość dawnych. Najstarsze pojazdy to Mercedesy Citaro z 2001 roku. Te przestarzałe konstrukcje, podobnie jak Mercedesy Connecto, będą sukcesywnie wymieniane. ALEKSANDER KARWOWSKI