Shadow

Wizytacja dróg wojewódzkich w Kiszkowie i Kłecku. Co z tymczasową przeprawą przez Małą Wełnę?

Inwestycje i stan dróg wojewódzkich przechodzących przez gminy Kiszkowo i Kłecko były celem wizyty Wojciecha Jankowiaka, wicemarszałka województwa wielkopolskiego. Wraz z wójtami obu gmin i dyrektorem Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich rozmawiali o planowanych inwestycjach drogowych w 2018 roku, jednak ważnym aspektem spotkania było wysłuchanie bolączki samorządu Kłecka, który walczy o tymczasową przeprawę przez rzekę Mała Wełna.
Do Urzędu Gminy Kiszkowo 6 marca przybył Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego wraz z Pawłem Katarzyńskim, dyrektorem Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, który zarządza drogami wojewódzkimi podległymi samorządowi. W roli współgospodarzy wizyty wystąpili Tadeusz Bąkowski, wójt Gminy Kiszkowo, Adam Serwatka, burmistrz Miasta i Gminy Kłecko oraz Jerzy Berlik, wicestarosta gnieźnieński. W trakcie spotkania podsumowano inwestycje na drogach wojewódzkich przebiegających przez gminy Kłecko i Kiszkowo w minionych latach oraz przedstawiono plany remontowe w roku 2018. – Moja wizyta ma charakter roboczy – mówił na początku W. Jankowiak. – Nasze inwestycje na drogach wojewódzkich przybierają na sile dzięki funduszom europejskim, ale też sytuacji, która kształtuje się na rynku. Sytuacja w gminach Kiszkowo i Kłecko akurat należy do sympatyczniejszych i lepszych, ponieważ dróg wojewódzkich tutaj za dużo na szczęście nie mamy, to około 13 km w gminie Kiszkowo i około 20 km w gminie Kłecko. Na przykład w powiecie ostrzeszowskim dróg wojewódzkich mamy ponad 300 km, więc tam sytuacja jest trudniejsza. Przez ostatnie trzy lata remontowaliśmy tutaj w gminach cząstkowo odcinkami, dzięki temu niemal cała droga przez gminę Kiszkowo została zmodernizowana. Wydatkowaliśmy na to 3,5 mln złotych, to zarazem dużo i mało. Nie zasilaliśmy tych prac funduszami unijnymi, tylko własnymi, wojewódzkimi – informuje wicemarszałek.
W. Jankowiak: „Rzeczka mała, ale most poważny”
W gminie Kiszkowo od 2015 roku sukcesywnie co roku odbudowywano nawierzchnię bitumiczną na drodze wojewódzkiej nr 197. Początkowo na odcinku Kiszkowo-Ujazd, następnie Ujazd-Sławno, a w roku ubiegłym Sławno-Waliszewo. Przez gminę Kłecko przebiegają drogi wojewódzkie nr 190 i 197. W 2017 roku zainwestowano na tej pierwszej ponad 1,5 mln zł m.in. na remont nawierzchni jezdni między Kłeckiem i Kłeckiem-Kolonią, przebudowę chodnika na odcinku ul. Gnieźnieńskiej oraz przebudowę chodnika w Działyniu. Rok 2018 to przede wszystkim budowa nowego mostu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 190 w Kłecku. Ta największa inwestycja drogowa samorządu wojewódzkiego w tej części Wielkopolski wywołuje niemałe kontrowersje, o czym informowaliśmy na naszych łamach. Przypomnijmy – wiosną ma ruszyć rozbiórka obecnego mostu nad rzeką Mała Wełna i budowa nowej przeprawy. Na czas inwestycji newralgiczny przejazd przez rzekę będzie zamknięty dla ruchu samochodowego, a udostępniony tylko dla pieszych i rowerzystów za pomocą kładki. Mała Wełna rozdziela gminę Kłecko na dwie części, a wspomniany most jest jedyną przeprawą przez rzekę dla mieszkańców na odcinku wielu kilometrów. Do końca listopada czekają ich objazdy nawet 18 kilometrów. – Jak sama nazwa wskazuje, rzeczka mała, ale most poważny – przyznaje W. Jankowiak.
Spotkanie z wicemarszałkiem i dyrektorem wojewódzkich dróg było okazją do zwrócenia ich uwagi na zapewnienie przeprawy przez rzekę na czas remontu dla samochodowego ruchu lokalnego. Z propozycją wyszedł Adam Serwatka, który zaproponował samorządowi wojewódzkiemu partycypowanie w kosztach wybudowania tymczasowej przeprawy pontonowej przez rzekę. Czas nagli, gdyż wykonawca budowy mostu jest już wybrany w przetargu, podpisana została też z nim umowa. Ma on miesiąc na przejęcie placu budowy. – Zrobimy wszystko, by na czas budowy udrożnić ruch samochodów osobowych, dostawczych do 3,5 tony. Jesteśmy na dobrej drodze, by to osiągnąć – mówi A. Serwatka, burmistrz Kłecka. – Chcemy poprowadzić ruch lokalny poprzez stadion, który i tak jest planowany do modernizacji, łącznie z budową parkingu i przejściem dla pieszych kładką przez rzekę. To co chcemy zrobić teraz, jest już elementem pracy na przyszłość. Mam zobowiązanie samorządu wojewódzkiego, że pomogą nam finansowo w budowie mostu tymczasowego. Czas krótki, więc to wielkie wyzwanie dla samorządu, ale po to jesteśmy, by takie problemy rozwiązywać – zapewnia.
Dyrektor WZDW: „Najpierw przeprawa, potem rozbiórka mostu”
Spytany o tymczasową przeprawę Paweł Katarzyński, dyrektor WZDW przyznaje, że rozmowy o ułatwieniach dla mieszkańców są prowadzone. – Jesteśmy po rozmowach z burmistrzem jeśli chodzi o tymczasową małą przeprawę na rzece. Utrudnienia wystąpią. Ten most musimy rozebrać do zera, posadowić na nowo. Jest z roku 1958 i jego stan wymaga interwencji – zaznacza. Po spotkaniu w Urzędzie Gminy zebrani udali się na objazd inwestycji, w trakcie którego wizytowali również most na rzece Mała Wełna. Oprócz stanu samej przeprawy zebrani zapoznali się z pomysłem A. Serwatki na tymczasowy przejazd przez rzekę. – Burmistrz zobowiązał się do uzyskania pozwoleń wodno-prawnych dla takiej inwestycji – dodał P. Katarzyński przyglądając się sytuacji terenowej koło rzeki. – Jesteśmy w trakcie załatwiania formalności, myślę, że kolejność będzie taka, że najpierw powstanie przeprawa tymczasowa, a dopiero potem będziemy rozbierać most. Nie mamy jeszcze kwoty na użyczenie obiektu tymczasowego, bo takim dysponuje wykonawca inwestycji. Siadamy i rozmawiamy z nim – zapewnił dyrektor WZDW. A. Serwatka posługując się planami zaprezentował przebieg tymczasowej drogi przez teren stadionu miejskiego, budowy przyczółków dla przyszłej kładki oraz budowy parkingów. Sprawa jest rozwojowa, ale jak przyznały najważniejsze osoby od dróg w województwie, sprawy są w toku i bliskie pozytywnego rozwiązania.
Drogi wojewódzkie to nie tylko most na Małej Wełnie. Kłecko od lat zmaga się z uciążliwym tranzytem przez środek miasta. – Ten problem jest widoczny codziennie, szczególnie przejazd przez rynek i zakręt 90 stopni, które znacznie utrudniają ruch. Staramy się wypracować stanowisko co z tym problemem komunikacyjnym w Kłecku zrobić – dodaje A. Serwatka. Zadowolenia z wojewódzkich inwestycji nie kryje T. Bąkowski, wójt Gminy Kiszkowo. – Cieszę się, że te ustalenia przyjęte cztery lata temu z marszałkiem Jankowiakiem zmaterializowały się i remont drogi wojewódzkiej nr 197 został zrealizowany – mówi wójt, który zdradza, że w gminie ma być realizowana kolejna inwestycja wojewódzka. – Cieszę się z deklaracji dyrektora Katarzyńskiego, że będziemy realizować wspólnie przeprawę przez most w Kiszkowie, gdzie badania zwiększenia obciążenia wykona Politechnika Poznańska. Wprowadzenie tzw. śluzy umożliwi przejazd mostem samochodów ciężarowych powyżej 20 ton masy całkowitej, czyli uzyskamy pełną przejezdność. To zmaterializuje się w tym roku. Wyremontowany zostanie także ostatni odcinek drogi wojewódzkiej, od mostu w kierunku Gniezna i Kłecka – nie kryje zadowolenia wójt.
ALEKSANDER KARWOWSKI