Shadow

Września: Likwidacja przejazdów w ulicy Działkowców. Mieszkańcy chcą szerszego tunelu

Planowane przez PKP i Miasto Września zlikwidowanie dwóch przejazdów drogowych z liniami kolejowymi w ciągu ulicy Działkowców we Wrześni i zamienienie ich w tunele pieszo-rowerowe nie podoba się mieszkańcom Białeżyc, Chociczy Małej i Chociczy Wielkiej, którzy na co dzień z nich korzystają. Proponowany nowy układ drogowy wydłuża ich drogę do Wrześni o dwa kilometry.
Obecnie mieszkańcy podwrzesińskich wsi Białężyce (to w niej ulokowano fabrykę koncernu Volkswagen), Chocicza Wielka i Chocicza Mała – będących praktycznie dzielnicami Wrześni – by dojechać do miasta korzystają z ulic Leśnej i Działkowców. Za ich pośrednictwem wjeżdżają do miasta ulicą Wrocławską, najbliższą im większą drogą wlotową. Problemem jest to, że ulica Działkowców jest przecięta dwiema liniami kolejowymi, które w związku z ich modernizacją wymagają bezkolizyjnych skrzyżowań z drogami komunikacyjnymi nad, lub pod torami. W rejonie ulicy Działkowców gmina zaproponowała zamiast przejazdów drogowych, dwa tunele pieszo-rowerowe, a w zamian dla mieszkańców pobliskich wsi – budowę nowego układu drogowego, wymagającego powstania nowych dróg i dwóch wiaduktów nad torami kolejowymi. Proponowany układ drogowy rozpoczynałby się od ulicy Wrocławskiej (na wysokości Głogowskiej), przebiegał wiaduktem nad liniami kolejowymi, dalej do skrzyżowania ulic Jagodowej, Działkowców i Leśnej, następnie ulicą Leśną pod lasem i nad linią kolejową włączałby się kolejnym wiaduktem do drogi krajowej nr 92 na wysokości ulicy Leśnej.
Zaniepokojeni takimi planami mieszkańcy okolicznych wsi zwołali radę sołecką, na którą 5 października przybył zastępca burmistrza Wrześni Karol Nowak. Jak podczas spotkania zauważyli mieszkańcy, rozumieją sens likwidacji przejazdów kolejowych, jako poprawiający bezpieczeństwo, jednak proponowany nowy układ drogowy jest bardzo skomplikowany i wydłuża drogę dojazdu do miasta o dwa kilometry. Na spotkanie przybyli zaproszeni przez mieszkańców wsi przedstawiciele stowarzyszenia Projekt Września, którzy zaapelowali do burmistrza o dołożenie wszelkich starań, by jak najmniej ingerować w dotychczasowy układ drogowy i zbadać, czy pod dotychczasowymi przejazdami kolejowymi nie dałoby się zmieścić także ruchu samochodowego. Byłoby to najwygodniejsze i być może najtańsze rozwiązanie problemu. – Burmistrz zadeklarował, że urząd spróbuje wyjść naprzeciw mieszkańcom i sprawdzi, czy jest możliwość wybudowania tunelu samochodowego w ulicy Działkowców – relacjonuje Damian Staniszewski, prezes Projektu Września. – Czekamy na efekty prac, kosztorysy i czy w ogóle będzie możliwe wykonanie tego przedsięwzięcia. Jeśli tak by się stało, byłoby to satysfakcjonujące dla mieszkańców tych wsi i dla nas wszystkich. Pytanie tylko, jak na to zapatrują się pracownicy licznych firm przy ulicy Działkowców – zauważa.
Nowy, dłuższy, przebiegający po dwóch wiaduktach układ drogowy, to codziennie kolejne kilometry dla mieszkańców Białężyc, którzy w każdy dzień kilkakrotnie pokonują drogę między wsią, a Wrześnią, szczególnie, że te dwa organizmy mieszkalne są ze sobą ściśle powiązane. – Jeżdżą do Wrześni do pracy, dowożą dzieci do szkoły, to kilka kilometrów dziennie, a w miesiącu są ich dziesiątki. To uderzy mocno po kieszeni mieszkańców Białężyc i Chociczy – zauważa D. Staniszewski. Za sprawą nowego układu drogowego, mieszkańcy wsi, mimo że nie zmieniają swojej lokalizacji, tak naprawdę oddalą się od miasta, które być może i w tym kierunku w perspektywie kilku lat rozszerzy się. Karol Nowak zadeklarował podczas spotkania z mieszkańcami, że podejmie rozmowy z PKP w sprawie możliwości budowy tunelu pod torami kolejowymi i w związku z tym, nie ma obecnie przybliżonych terminów kolejnych konsultacji. Jak już informowaliśmy, Urząd Miejski we Wrześni ogłosił przetarg na wyłonienie projektanta i wykonawcy likwidacji wspomnianych przejazdów kolejowych i wybudowania tuneli pieszo-rowerowych. Czy uda się powstrzymać tę inwestycję i przeprowadzić analizy i kosztorysy dla poszerzenia planowanych tuneli o ruch samochodowy?
ALEKSANDER KARWOWSKI