Shadow

Z Gniezna (prawie) do Bydgoszczy drogą ekspresową. Otwarto kolejny odcinek S5

Polskie morze coraz bliżej gnieźnian. Droga ekspresowa S5, która już dziś łączy Gniezno z Wrocławiem – niebawem połączy je bezpośrednio z autostradą A1 prowadzącą m.in. do Trójmiasta. Od połowy października natomiast dojedziemy z Gniezna „eską” niemal do obwodnicy Bydgoszczy.
Poprawia się komfort podróżowania – do Gniezna lub z Gniezna – po śladzie drogi ekspresowej S5. Dziś możemy jechać komfortowo tą trasą do Wrocławia czy Poznania oraz autostrady A2, jednak kierowcy wyczekują także uruchomienia w końcu połączenia w kierunku północnym – do Bydgoszczy i dalej do autostrady A1. Dzięki niemu, Gniezno będzie komunikacyjnie połączone z najważniejszymi korytarzami transportowymi w Polsce. Droga na południowy-zachód od Gniezna jest już ukończona. Droga na północ ciągle jest w budowie, choć od połowy października „espiątką” dojedziemy dalej. Dwunastego października oddano kierowcom do użytku 18-kilometrowy odcinek trasy, od węzła Żnin Północ do węzła Szubin Północ. „Kierowcy mogą poruszać się w obiema jezdniami, na zasadzie czasowej organizacji ruchu, z ograniczeniem prędkości do 70 km/h, co związane jest z dalszymi pracami wykończeniowymi w obrębie tzw. „kaczego dołka”. Według zapewnień wykonawcy robót, firmy Intercor, ten kilometrowy fragment ma zostać ukończony i udostępniony kierowcom w ciągu następnego miesiąca, co zapewni lepsze połączenie z powstającym, kolejnym odcinkiem Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ” – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowy odcinek S5 posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (docelowo 2×3), dostosowany jest do przenoszenia ciężaru 11,5 tony na oś. Budowa drogi ekspresowej S5 Szubin Północ – Żnin Północ przewidywała wykonanie prawie 40 różnych typów zadań, w tym budowę m.in. dróg dojazdowych i serwisowych wraz ze zjazdami na przyległe działki, przepustów drogowych o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej, oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, osłon przeciwolśnieniowych, barier ochronnych oraz ogrodzenia trasy głównej. Wzdłuż drogi ekspresowej powstał system osłony meteorologicznej, zbudowano kanał technologiczny i kanalizację teletechniczną dla systemu zarządzania ruchem. Przebudowano również cieki wodne oraz rowy i urządzenia melioracyjne. Koszt inwestycji wyniósł prawie 352 mln zł. Realizacja tego odcinka oraz dwóch sąsiednich, Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ oraz Żnin Północ – Mieleszyn, objęta jest dofinansowaniem z Unii Europejskiej o wartości ponad 716,3 mln zł.
*Kiedy S5 przejezdna na północ do Bydgoszczy?*
 Tu niestety, sprawy nie idą tak pomyślnie, jak w przypadku oddawanych już odcinków drogi. Trzy newralgiczne odcinki łączące Bydgoszcz z autostradą A1 (Nowe Marzy – Świecie Południe, Świecie Południe – Bydgoszcz Północ, Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ), musiały z powodu niskiego tempa prac wykonawców zostać zawieszone, a umowy rozwiązano. Obecnie wyłoniono nowych wykonawców, którzy wznawiają prace na tych odcinkach drogi. ALEKSANDER KARWOWSKI