Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 3 w Gnieźnie uzyskał grant na realizację dwuletniego projektu Erasmus+. Przypomnijmy, pod koniec lipca ukazały się wyniki Narodowej Agencji w Chorwacji – projekt o tytule„Planting ideas on the stage” został zaakceptowany. Całkowita wartość projektu wynosi 120 000 euro.
Erasmus+ to unijny program wspierający kształcenie, szkolenie, młodzież i sport w Europie. Jego budżet szacuje się na 26,2 mld euro. W programie na lata 2021–2027 kładzie się silny nacisk na włączenie społeczne, transformację ekologiczną i cyfrową oraz promowanie uczestnictwa młodych ludzi w życiu demokratycznym. Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 3 w Gnieźnie będzie realizować projekt jako jeden z partnerów. Koordynatorem projektu jest szkoła chorwacka z miasta Metkovic. – Nasza szkoła będzie uczestniczyła w projekcie Erasmus+ po raz piąty. Prowadzę te programy od początku. Jest to taki mój „konik” oprócz pracy w szkole. Po co to robię? Staram się zaszczepić w tych młodych ludziach akceptację dla innego człowieka. Nie dla tego skąd on pochodzi, jakim językiem mówi, jaką ma skórę, tylko jakim jest człowiekiem. Nie można uogólniać, skreślać jednego narodu, na korzyść drugiego, ponieważ nie jest podobny do nas. Robię Erasmusa o zmienianie światopoglądu, o własną opinię na temat innych, walczę o to, by uczniowie mieli kontakt bezpośredni z ludźmi, by podnieśli twarz znad smartfona i spojrzeli sobie w oczy – mówi Anna Kocińska, wicedyrektor ZSP nr 3, koordynatorka projektu.
*Jak wziąć udział w programie Erasmus+? *
Najpierw musi zebrać się grupa szkół z Europy, która chce razem współpracować. Zawsze się w jakiś sposób znajdujemy, mam w tym zakresie już spore doświadczenie. W tym roku to będą 4 szkoły: z Turcji, Chorwacji, Hiszpanii i my, z Polski. Zanim jednak wyślemy wniosek o grant, opracowujemy projekt, co chcemy robić. W tym roku będzie to temat związany z ekologią, ochroną planety. Ktoś może powiedzieć, że jest to temat wyczerpany. Dobrze, można tak myśleć, ale zwróćmy uwagę, jakie są opinie om ochronie środowiska w różnych mediach. Są to sprzeczne informacje, które mogą powodować „kolizje” w głowach młodych ludzi, że w sumie „to nic nie szkodzi”. Staramy się tonaprostować. Przyczyna i powód, dla którego jest Erasmus , to tak naprawdę nie tylko ten temat, który realizujemy, ale kontakt, zmiana myślenia. Uczniowie nabywają też pewności siebie, widzą, że na tle Europy są całkiem fajnymi ludźmi; potrafią się wypowiedzieć, użyć tego języka, którego uczą się w szkole. Nie jest to taka martwa materia, że przychodzą do klasy i muszą wyklepać jakieś regułki, ale okazuje się, że oni z powodzeniem mogą się komunikować z uczniami z innych państw – wyjaśnia Anna Kocińska.
*Czy warto uczestniczyć w Erasmusie+? Mówią uczniowie *
W 2022 roku byłem na Litwie w Kłajpedzie. Brałem udział w różnych zajęciach w grupach, rozmawialiśmy z uczestnikami z innych państw. Zwiedziłem ciekawe miejsca w tym mieście, poznałem inna kulturę – powiedział Jan Kaszyński. – Byłem także w Kłajpedzie, było dużo różnych atrakcji. Poznaliśmy wiele ciekawych osób. Wyjazd można zaliczyć jak najbardziej do udanych – stwierdził Mateusz Krzywdziński. – Nasz pobyt był bardzo udany; szkoła, która nas gościła była do tego świetnie przygotowana, a zajęcia były bardzo dobrze zorganizowane. Wszyscy uczestnicy projektu świetnie się porozumiewali w języku angielskim – dodał Adam Szymczak. – Byłam w Grecji, w miejscowości Arta. Spotkałam tam wielu wspaniałych ludzi, z Hiszpanii, Cypru, Litwy i Portugalii. Porozumiewaliśmy się w języku angielskim, co dało mi dużo pewności w posługiwaniu się tym językiem – powiedziała Marta Kujawa. – moim zdaniem zdecydowanie warto wziąć udział w programie Erasmus plus. Można poznać wielu interesujących ludzi, poznać piękne kraje, poduczyć się języków obcych – dopowiedziała Aleksandra Meller. – Było bardzo dużo zajęć w szkole, ale także poza szkołą. Mieliśmy sporo czasu, żeby spędzać go z innymi uczestnikami projektu, poznawać ich kulturę – dodał Aleksander Antczak. – Byłam w Grecji. Atmosfera była bardzo fajna, dużo rozmawiałam z poznaną na miejscu znajomą z Cypru. Zajęcia były interesujące, dużo dowiedzieliśmy się o innych krajach – podzieliła się swoją opinią Agata Różańska.
Koordynatorem tegorocznego wydarzenia jest Gimnazija Metkovic Chorwacja; partnerzy: Nisantasi Anadolu Lisesi Türkiye İstanbul Şişli – Turcja, Zespól Szkol Ponadpodstawowych nr 3 – Polska, Asociación para la Cooperación al Desarrollo e Inclusión Social Amanay Canarias Corralejo – Hiszpania. (kz)